lördag 31 augusti 2013

Joseph Heller - Catch-22

Svensk titel: Moment 22

Handling i korthet: Huvudpersonen heter Yossarian och är en stridspilot under andra världskriget som är placerad i Italien om jag inte missminner mig. Hela berättelsen handlar om vad han och hans band har för sig, ungefär. Det är allt från mindre sabbotage till busstreck och tråkiga händelser. Själva moment 22 är att Yossarian inte vill flyga mer och ber därför doktorn på plats att befria honom från detta. För att slippa flyga krävs det att man är galen, och vill man inte flyga så är man inte galen. Vill man däremot flyga är man galen och skulle därför kunna slippa att flyga. Ett cirkelresonemang, helt enkelt.

Kort om författaren: Joseph Heller är en amerikansk författare som skriver mycket satir. Hans mest kända verk är just Moment 22, som till och med blivit ett begrepp på både engelska och svenska.

Hur jag hittade den: Alla har väl nästan hört talas om Moment 22, och när jag såg den i en hylla i en bokaffär tänkte jag att det nog var dags att jag läste den. Sagt och gjort.

Vad jag tyckte om den: Hope: A Tragedy som jag tidigare skrivit om är lite i samma stuk som Joseph Hellers klassiker. Moment 22 är dock ännu mer bisarr och rolig. Den har såklart sina allvarliga stunder, men överlag tycker jag att det är en otroligt roligt skriven roman. Jag gillar den här typen av sarkastisk humor, och jag skrattade mig nästan från början till slut. Ibland kan man dock blir lite förvirrad eftersom handlingen inte kommer kronologiskt, och jag är inte säker på att jag skulle kunna säga i exakt vilken ordning allt händer. Skulle jag få tid skulle jag definitivt läsa om den, och då kanske kronologin skulle bli lite klarare. Men överlag, en fantastisk roman, otroligt rolig, smart, snabb och överraskande. Enligt wikipedia är författarens tanke att romanen ska vara krigskritisk, och det framgår väldigt väl och, som sagt, på ett roligt sätt.

Tre ord: Hysteriskt-rolig, bisarr, läsvärd.

Betyg: 8/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Adlibris: häftad inbunden
Bokus: häftad inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar