tisdag 27 augusti 2013

Shalom Auslander - Hope: A Tragedy



Svensk titel: ej utkommen

Handling i korthet: En judisk man, Solomon Kugel, med familj flyttar till ett gammalt hus i en ganska obetydlig stad. För att ha råd att bo där hyr de ut ett rum i huset. Solomons mor (döende sedan flera år) bor med dem. En mordbrännare härjar i området och bränner ner just sådana hus som familjen Kugel just flyttat in i. Det knakar i fogarna i förhållandet mellan Solomon och hans fru, dels på grund av deras dåliga ekonomi, dels på grund av Solomons moder som är minst sagt krävande. Efter bara några dagar känner de en obehaglig lukt i huset, och det dröjer inte länge innan Solomon börjar höra ett bankande ljud i ventilationsrören. Efter att ha undersökt saken närmare visar det sig att han har en inneboende även på vinden – någon som påstår sig vara Anne Frank.

Kort om författaren: Shalom Auslander är en judisk författare från delstaten New York i USA. Det är ungefär allt som finns på hans wikipedia-sida, eftersom han ännu är en ganska okänd författare.

Hur jag hittade den: Den här hittade jag när jag bläddrade igenom tidningen "Vi Läser", där den rekommenderades.

Vad jag tyckte om den: Jag skulle beskriva den här romanen som tragikomisk och tänkvärd samtidigt som den har en ganska intressant story. Solomon är en man med ganska extrem dödsångest, men Auslander lyckas göra det så att man fnissar lite inombords när man läser. Romanen är full av inre monologer, och kan på sina håll kännas lite långrandig, men på det stora hela vill man fortsätta läsa. Hope: A Tragedy är väldigt välskriven, och känns som en roman där man kan öppna en sida på måfå och hitta ett citat som är antingen roligt eller tänkvärt. Jag kan absolut rekommendera den.

Inledande mening: "It's funny: it isn't the fire that kills you, it's the smoke."

Tre ord: tragikomisk, välskriven, intressant.

Betyg: 7/10 (jag ska försöka hitta ett bättre och mer visuellt sätt att visa betygen)

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Adlibris: inbunden pocket
Bokus: inbunden häftad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar