torsdag 29 augusti 2013

Victoria Hislop - The Island



Svensk titel: Längtans ö

Handling i korthet: Alexis reser till Kreta och byn Plaka för att ta reda på mer om hennes mors förflutna. En kvinna vid namn Fotini börjar berätta om hennes mors historia och en tragisk, romantisk och bitvis våldsam berättelse börjar ta form. Däribland om ön Spinalonga, precis utanför Plaka, som då var en koloni för personer som fått spetälska.

Kort om författaren: Victoria Hislop är en brittisk författarinna med ett stort intresse för Grekland. Hon har skrivit två andra böcker i samma stuk – The Return och The Thread som inte verkar ha kommit ut på svenska ännu.

Hur jag hittade den: Min mamma rekommenderade The Return (recension kommer vid ett annat tillfälle) och den här.

Vad jag tyckte om den: Jag gillar romaner där nutid blandas med dåtid, men som det ofta blir med den här typen av berättelser så tycker jag att dåtiden är mycket mer intressant och spännande än det som händer i nutid. Alexis hade problem själv som skulle lösas mellan varven, men de var nästan ovälkomna avbrott i den väldigt fascinerande och spännande berättelsen om Alexis förfäder. Berättelsen om Spinalonga gör att jag jättegärna skulle vilja åka dit och se ön själv, och som jag har förstått det så är det hon beskriver i stort historiskt korrekt. Jag läste faktiskt den här romanen när jag var på Kreta, men det blev aldrig av med en resa till Plaka och Spinalonga. Språket har jag ingenting riktigt att anmärka på, utmärker sig varken som bra eller dåligt utan framför berättelsen.

Tre ord: Feelgood, bladvändare, fascinerande.

Betyg: 7/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Adlibris: pocket storpocket
Bokus: häftad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar