fredag 13 september 2013

Bokbloggsjerka 13 - 16 september

Idag frågar Annika var vi skulle placera en eventuell bok (om vi skulle skriva en). Jag har inga sådana planer, men om jag hade det skulle det absolut röra sig om en fantasybok, i en helt påhittad värld som troligtvis skulle påminna lite om 1700-talet vad gäller kläder, arkitektur och teknologi (inga datorer eller telefoner alltså).

Det finns en väldigt enkel anledning till detta, och det är att jag inte kan tänka mig att skriva en bok som utspelar sig i Sverige eftersom det helt enkelt inte skulle kännas rätt. Jag skulle alltid vara rädd för att jag antingen går för nära verkliga personer och händelser eller att det blir för långt ifrån hur verkligheten ser ut. Jag har alldeles för lite kunskap om utländska städer och kulturer för att kunna skriva en roman som utspelar sig utomlands. Möjligtvis på en turistort, vilket kan vara en idé!

Det är jätteroligt att sitta och fundera på handlingar, platser och karaktärer, men jag har tyvärr varken tålamod eller tillräckligt med idéer för att kunna skriva en hel bok. Lyckades med en hel novell till en svensklektion på gymnasiet, men så var det obligatoriskt.

13 kommentarer:

  1. En roman som utspelar sig på en känd turistort vore väl inte så dumt. Kanske med vinkling mot det lite humoristiska som är så populärt just nu.

    SvaraRadera
  2. Problemet är väl ofta att man inte tar sig tid. Så är det i alla fall för mig!

    SvaraRadera
  3. Mitt tålamod för att skriva längre berättelser har också försvunnit någonstans efter vägen tyvärr

    SvaraRadera
  4. Fantasy skulle nog vara roligt att skriva :)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte heller det tålamodet som krävs.

    SvaraRadera
  6. Det där med fiktiva personer på en verklig ort kan kanske vara lite känsligt om det är någon som inte förstår att personerna är påhittade.

    SvaraRadera
  7. Det är ju kanske lite svårt att hitta på helt fiktiva personer, förmodligen lånar de ju egenskaper från någon man känner.

    SvaraRadera
  8. Behövs alltid fler bra fantasyhistorier om lusten att skriva skulle komma :)

    SvaraRadera
  9. Nuförtiden tycker jag nog att det skulle bli absolut svårast att skriva en historisk roman. Jag skulle känna att jag var tvungen att kolla upp allt och det tar väl kål på inspirationen antar jag ...

    SvaraRadera
  10. Ja fantasy är poppis nu och tror det finns efterfrågan av mer.
    Mia

    SvaraRadera
  11. Jag skulle nog få skriva om min egen hemtrakt i nutid för jag har inte alls tillräckligt med fantasi för att hitta på något eget. Men den bristen på fantasi gör ju att det inte blir någon bok heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, min fantasi har aldrig lyckats ta mig särskilt långt heller, men känner inte riktigt att jag kan något ställe bra nog för att "våga".. Möjligtvis, som många skrivit, ta inspiration från någon plats, men inte skriva vilken det är! Då får man ta ut svängarna lite mer, lägga till en affär eller gata, typ :)

      Radera
  12. För mig tryter tålamodet när jag ska jobba vidare med texten - första utkastet går bra, andra utkastet blir att brottas med impulsen att skriva något nytt.

    SvaraRadera