måndag 30 september 2013

Bokbloggsjerka 27-30 september

Den här veckan är jag lite senare ute än vanligt på att vara med på Annikas jerka. Den här veckan frågar hon:
Om du skulle göra en snabb inventering av din läsning vilket land skulle då väga tyngst?

Eftersom mer än varannan bok i hyllan är engelsk/amerikansk får jag nog tyvärr erkänna att svensk litteratur inte är något jag läser särskilt ofta. Det har dock sin förklaring; jag har nyligen börjat försöka läsa med deckare/spänningsromaner vilket är det jag tycker svenska författare är som allra bäst på. Annars läser jag ju övervägande fantasy/sci-fi och där är britterna och amerikanerna, i min erfarenhet, överrepresenterade. Har någon något bra förslag på en svensk fantasyförfattare så tas det väldigt gärna emot! Jag har som mål att försöka läsa mer av svenska författare, såväl deckare som annan litteratur.

Intressant fråga denna vecka, då man fick fundera lite över sina egna läsvanor! 

2 kommentarer:

  1. Fantasy ligger långt utanför min lässfär. Har läst en svensk, Nene Ormes – Udda verklighet men i övrig har jag inga tips

    SvaraRadera
  2. Berättelsen om blodet-serien är måhända en barnfantasy men riktigt bra. Framför allt att lyssna på faktiskt!

    SvaraRadera