torsdag 12 september 2013

F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby

Svensk titel: Den store Gatsby

Handling i korthet: Den otroligt rike, snygge och unge Gatsby har ofta storslagna fester hemma hos sig. För att omge sig med så mycket folk verkar han väldigt ensam, och mycket mystik omgärdar hans person. Vi får följa Nick Carraway som flyttar till New York för att göra karriär och blir granne med Gatsby. Han umgås också mycket med paret Buchanan, vars äktenskap kanske inte är allt det verkar.

Kort om författaren: F. Scott Fitzgerald är en amerikans författare som förutom The Great Gatsby skrivit novellen The Curious Case of Benjamin Button som ju filmatiserades för några år sedan.

Hur jag hittade den: Det var "tag 4 betala för 3" bland engelska klassiker i bokaffären.

Vad jag tyckte om den: Det var nu kanske ett år sedan jag läste The Great Gatsby, men det jag kommer väl ihåg är att jag tyckte att människorna var så konstigt känslokalla och egoistiska. Berättarrösten tillhör Nick Carraway som kanske är den enda som visar på något slags medmänsklighet, annars är ytlighet, själviskhet och habegär något jag tycker genomsyrar berättelsen. Jag tyckte också att den var ganska händelselös ett bra tag, tills allt eskalerar otroligt snabbt mot slutet. Trots detta tyckte jag att karaktärerna var märkligt fångande, vilket var det enda som fick mig att läsa ut boken. Jag ser faktiskt framemot att se filmen vid tillfälle. Jag har hört att den ska vara ganska bra, men har inte haft tid att se den ännu.

Tre ord: Trög, tragisk, okej.

Betyg: 5/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris: svenska engelska   bokus: svenska engelska

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte boken var betydligt bättre än filmen. Kanske passar filmen dig men för mig var det för mycket av allt. Också känslokalla beräknande människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, får se vad jag tycker då.. Risken finns väl att jag inte orkar se hela då!

      Radera