måndag 16 september 2013

Fredrik Backman - En man som heter Ove

Handling i korthet: Ove är en grinig 59-åring som kör Saab, och det är väl, enligt honom, inte riktigt någon annan bil man kan köra om man inte är en idiot. Han kan väldigt mycket - snickra, meka, backa med släp - och förstår inte riktigt människor som inte kan såna här saker. Området där han bor är fulla av sådana människor, så även fast han inte längre är ordförande för bostadsrättsföreningen går han sin dagliga inspektionsrunda - någon måste ju göra det. Annars vill Ove mest vara ifred, men så flyttar det in nya grannar som har lite svårt för att lämna honom ifred.

Kort om författaren: En man som heter Ove är Fredrik Backmans debutroman. Nyligen släpptes även Mormor hälsar och säger förlåt.

Hur jag hittade den: Det var en vän som berättade att hon börjat läsa den och inte kunde sluta skratta under de första kapitlen.

Vad jag tyckte om den: Så fantastiskt rolig. Och så otroligt rörande, sorglig, tragisk. Allt i en perfekt blandning. Jag älskar Ove, verkligen jättemycket. Jag älskar också Parvaneh, som kan handskas med Ove och tala om för honom när han är otrevlig. Jag gillar den här typen av böcker när man slängs in i nutid och bit för bit får veta lite mer om bakgrunden.
Det som gör berättelsen rolig är väl främst Backmans sätt att beskriva saker - framförallt meningarna som börjar med typ "xxx såg på/betraktar xxx sådär som". Det var flera gånger jag var rädd att väcka sambon när jag läste sent för att jag skrattade. Jag undrar mycket över hur den skulle göra sig som film just eftersom mycket av det roliga är i beskrivningarna eller i Oves tankar. Hoppas att den kommer på film snart, vore spännande att se hur de valde att göra den!
Boken är skriven med en språkanvändning som jag inte är helt van vid, den är på sina ställen skriven ungefär som man skulle tänka något. Det bidrar till känslan i boken, men jag har lite svårt för det, och tycker ibland att det blir konstiga meningar.

Tre ord:Rolig, rörande, älskvärd.

Betyg: 8/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!
Har du läst Min mormor hälsar och säger förlåt? Vad tyckte du om den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar