onsdag 4 september 2013

George R.R Martin - A Game of Thrones

Svensk titel: Kampen om järntronen

Handling i korthet: När den regerande kungen, Robert dör splittras landet. Helt plötsligt finns det flera som påstår sig har rätt till tronen. Kungens son Joffrey, kungens båda bröder Renly och Stannis, barnen till den tidigare kungen som Robert tog över tronen efter - Viserys och Daenerys som lever på flykt i öst, och med tiden tillkommer ännu fler tronpretendenter. Vi får även följa hela familjen Stark; Ned som var kungens högra hand och hans hustru och deras barn, samt hans bastard Jon Snow. Det hela ett en maktkamp mellan starka hus i Westeros.

Kort om författaren: Martin är britt på hela 64 år. Eftersom det tar ett tag för honom att skriva en bok finns vissa tvivel om huruvida han kommer hinna skriva klart hela serien, då det finns två delar kvar.

Hur jag hittade den: Den började faktiskt med att min sambo fick tipset att kolla på serien av en vän, och det väckte intresset att läsa böckerna.

Vad jag tyckte om den: Fantastisk. Intrigerna är avancerade och sluga, maktbegäret otroligt motiverande för en hel del av karaktärerna. Samtidigt som man ofta blir förvånad över händelseutvecklingarna är de aldrig ur karaktär, och förvåningen beror i större grad på att man som läsare ofta kanske blir lite bekväm när man läser böcker och tänker att författare "bara inte gör vissa grejer" mot sina läsare, vilket Martin gör ändå. Jag älskar alla karaktärer i den betydelsen att jag inte tycker att någon karaktär är "dålig". Jag hatar vissa karaktärer för hur de är, men inte för hur de är gjorda, svårt att förklara. Den karaktär jag gillar minst att läsa om dock är Catelyn Stark, som är en ganska tråkig kvinna. Mina favoritkapitel tillhör oftast Tyrion Lannister, dvärg och morbror till den nu regerande kungen Joffrey. Vad gäller vad jag tycker om karaktärerna som personer är det nog Joffrey jag tycker är drygast (han är en riktigt dryg kille) och Daenerys som jag tycker känns som en stark och sympatisk tjej. Det är så oerhört spännande att få veta hur landet ser ut efter slutet på sjunde boken! Språket är otroligt bra, svårt att beskriva vad jag gillar med det, men det är skrivet som om personerna levde för några hundra år sedan. Det är också intrycket man får av klädsel, vapen och mat. För att vara en fantasy så är fantasy-typiska element ganska nedtonade, det pratas om drakar och andra övernaturliga fenomen, men för de som har svårt för overkliga element i böcker måste A Song of Ice and Fire vara perfekt. Det skulle kunna vara en historisk roman lika gärna, nästan. Ibland kan jag tycka att berättelsen blir lite utdragen, men jag älskar ändå större delen av läsupplevelsen.

Tre ord: Maktspel, intriger, intelligens.

Betyg: 9/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar

Adlibris: inbunden häftad
Bokus: inbunden häftad

1 kommentar:

  1. Ååh, jag ÄLSKAR den serien! Läste ut femte boken för en månad sen och åh, du har nåt fantastiskt framför dig! <3

    SvaraRadera