tisdag 10 september 2013

Ian McEwan - Cementträdgården

Orginaltitel: The Cement Garden

Handling i korthet: När en ensamstående fyrabarnsmoder dör efter en lång tids sjukdom bestämmer sig syskonen för att ingen får veta att deras mamma är död. Detta eftersom de inte vill splittras av de sociala myndigheterna. De lägger kroppen i en plåtkista och fyller den med cement. Efter det får vi följa syskonen och deras relationer som påverkas starkt av deras hemlighet.

Kort om författaren: Ian McEwan är en brittisk författare, kanske mest känd för Atonement (Försoning).

Hur jag hittade den: Eftersom jag älskade försoning ville jag läsa mer av McEwan.

Vad jag tyckte om den: Hela scenariot är lite märkligt, men man känner för barnen och blir uppstressad varje gång deras hemlighet är nära att avslöjas. Som många av McEwans böcker (Lördag är ett riktigt praktexemplar) så har han en tendens att beskriva korta händelseförlopp ofattbart omfattande. Nästan till en gräns då man blir otålig och tycker att han är lite jobbig. Eftersom Cementträdgården är ganska kort hinner han inte göra det så mycket, men det finns element av långdragenhet. Överlag är det är intressant story.

Tre ord: Intressant, tragisk, kort.

Betyg: 6/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris: svenska engelska   bokus: svenska engelska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar