söndag 8 september 2013

J.K Rowling - The Casual Vacancy

Svensk titel: Den tomma stolen.

Handling i korthet: När Barry Fairbrother dör lämnar han en tom plats i den idylliska stadens grevskapsråd (så konstig översättning). Bakom fasaden finns en konflikt som enkelt sätt kan sägas handla om huruvida ett slumområde ska fortsätta tillhöra staden, eller den större grannstaden. Slumområdets framtid beror på vem som får ta över Barrys plats i rådet, och i valprocessen används diverse taktiker. Man får även följa diverse livsöden från olika generationer och i olika klasser i samhället.

Kort om författaren: J.K. Rowling är brittisk författarinna, mest känd för sina fantastiska böcker om Harry Potter.

Hur jag hittade den: Så fort jag hörde att Rowling skulle komma med en ny bok förhandsbokade jag den.

Vad jag tyckte om den: Rowling har fått mycket kritik, och jag tycket att The Casual Vacancy blivit ganska nedskriven. Jag hade ganska höga förväntningar, men jag tyckte ändå att hon levererade. Berättelsen kanske är lite stillastående ibland, men hon lyckas väl med att skapa intressanta karaktärer, en intressant huvudintrig och nästan ännu intressantare sidohandlingar. Språket är intelligent, rappt och hon skriver på ett sätt som jag enklast kan beskriva som slagfärdigt - hon lyckas på ett bra sätt beskriva tragiska handlingar på ett sätt att det nästan blir komiskt. Jag blev, trots de segare delarna fast i boken, men det tog ungefär femtio sidor. Det ska bli spännande att se hur det blir när den blir en TV-serie under 2014!

Tre ord: Slagfärdig, intressant, tragikomiskt.

Betyg: 7/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Här finns den att köpa:
Svenska: adlibris   bokus
Engelska: adlibris   bokus

5 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den, men skulle gärna göra det!

    SvaraRadera
  2. Läste den ganska nyligen och tyckte den var otroligt obehaglig.

    SvaraRadera
  3. Ja, vissa delar av den är verkligen obehagliga, till exempel när man får följa socialarbetaren..

    SvaraRadera
  4. Tv-serie? Vilken bra nyhet, tror den passar utmärkt för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror faktiskt också att det kan bli bra! Ska bli spännande att se när vi får se den här i Sverige. :)

      Radera