fredag 6 september 2013

Johan Theorin - Sankta Psyko

Handling i korthet: Jan Hauger får jobb på ett dagis som ligger i nära anknytning till ett mentalsjukhus. En del av barnen bor över på dagiset, och alla barnen har nära anhöriga som är patienter på "Sankta Psyko". Jan har ett förflutet som han absolut inte vill att hans nya arbetsgivare och arbetskamrater ska veta om, och dessutom en baktanke med sitt intresse att arbeta nära mentalsjukhuset.

Kort om författaren: Johan Theorin är en svensk författare, kanske mest känd för sina kriminalromaner som utspelar sig på Öland; Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge.

Hur jag hittade den: Den låg så fint i en hög på bokrean!

Vad jag tyckte om den: Spännande. Man vill hela tiden veta mer om de olika hemligheterna Jan bär på, som varför han är så intresserad av mentalsjukhuset och dess patienter, och vad för hemskt som egentligen hände på det senaste dagiset han arbetat på. Spänningen byggs på hela tiden, och jag var hela tiden nyfiken på så gott som alla karaktärer. Han lyckades hålla alla hemligheter till slutet på romanen. Omgivningen är väldigt spännande, med ett dagis nära ett mentalsjukhus och med kulvertar, skog och mycket nattarbete. Jag var ofta på helspänn, och tyckte att huvudkaraktären var en idiot som utsatte sig för "faror" (alltså, smög omkring på natten och riskerade att bli upptäckt). För mig har den dock inte det där "lilla extra" som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men som gör att man typ inte kan sluta tänka på en bok och som ger den höga poäng av mig. Den var bara tillräcklig och ganska enkel.

Tre ord: Spännande, tillräcklig, mörk.

Betyg: 6/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Här finns den att köpa:
adlibris: pocket   inbunden
Bokus: pocket    inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar