torsdag 26 september 2013

Reading habits - utmaning

Jag har blivit taggad av boklysten, vilket var jätteroligt eftersom jag tyckte frågorna var intressanta!

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?

I soffan och i sängen. Ibland även vid datorn om jag ska göra något där det är en del väntetid!

2. Bokmärke eller random pappersbitar?

Jag har i typ tre-fyra år kört på det där bokmärket man ibland får med paket från adlibris med någon reklam för dinapensioner, haha.

3. Kan du sluta läsa närsomhelst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?

Hmm.. Närsomhelst tror jag, men brukar vilja läsa klart stycket!

4. Äter eller dricker du någonting när du läser?

När jag läser brukar jag glömma bort om jag har något att äta eller dricka, så det blir lite meningslöst.

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n när du läser?

Det är bara om sambon kollar på TVn, har den aldrig på annars när jag läser.

6. En bok i taget eller flera samtidigt?

Jag brukar försöka hålla mig till en bok, för annars litar jag inte på att jag tar mig igenom "tråkigare" böcker om jag inte måste läsa ut dem för att få börja med nästa. Kanske om man, som boklysten, läser en bok på vardera ställe, då blir det inte en massa "favoriseringar".

7. Läsa hemma eller överallt?

Överallt! Hade det gått att läsa på jobbet och på seminarierna hade jag garanterat gjort det också.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?

Jag läser som regel tyst, men är också en såndär läskig människa som när jag är ensam kan viskläsa "replikerna" i böckerna för att göra det hela lite mer levande. Är jag ensam viskläser jag även kurslitteraturen, framförallt om det är svårförstått.

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?



Jag läser så gott som alltid varenda mening i böckerna, ibland kan man känna att blicken vill hoppa lite framåt när man är mitt i ett drygt stycke, men det är bara hålla emot!


10. Bryta rygg eller inte?

Jag köper pocketböcker som det är typ tänkt att jag kan vara lite mindre varsam med och som jag med tiden tänker byta ut mot superfina inbundna upplagor, men inbundna böcker får man tamejtusan vara försiktig med!

11. Skriver du i böcker?

Inte skönlitteratur, det skulle aldrig falla mig in. Kurslitteraturen blir mindre varsamt hanterad och där stryker jag över i texten, kladdar i marginalen och flikar som tokig!

12. Vilka taggar du?

Blir några som lämnat trevliga kommentarer på senaste tiden:

Freja (Frejas funderingar)
Sara (Bokhyllan i pepparkakshuset)
Ewa K (Holavedsbrudar)
Gia (Bokfrossa)
Therése (Kattugglan)


5 kommentarer:

  1. Ooh, en enkät.. mina svar dyker antagligen upp i helgen!

    SvaraRadera
  2. Tack för taggen :) mina svar: http://bokfrossa.wordpress.com/2013/09/27/mina-lasvanor/

    SvaraRadera
  3. Kul! Här finner du mina svar:
    http://holavedsbrudar.blogspot.se/2013/09/reading-habits-tag.html

    SvaraRadera
  4. Kul, jag återkommer med svar, just nu har jag några utmaningar att hinna med innan september är slut...

    SvaraRadera
  5. Tack för taggen, rolig utmaning. Svar finns nu på min blogg :-)

    SvaraRadera