lördag 14 september 2013

Robert Galbraith - The Cuckoo's Calling

Svensk titel: Ej utkommen

Handling i korthet: Cormoran Strike är en krigsveteran som driver egen verksamhet som privatdetektiv. Allt faller runt honom; han har nästan inga kunder, förhållandet till fästmön är troligtvis över och långivarna tjatar om betalning. Då trillar Robin in på hans kontor, en kvinna från ett företag som hyr ut sekreterare, och även fast han sagt upp den tjänsten låter han henne fortsätta arbeta veckan ut. Samma dag kommer en man in och ber Strike undersöka omständigheterna kring ett uppmärksammat självmord - en framgångsrik modell som enligt polisens undersökning hoppat från sin balkong.

Kort om författaren: Robert Galbraith är en pseudonym för J.K. Rowling. 'Nuff said.

Hur jag hittade den: Det var en artikel i någon av kvällstidningarna om att Rowling låg bakom en deckare. Då var jag ju tvungen att kolla upp den!

Vad jag tyckte om den: När jag väl hade tid att läsa gick det väldigt snabbt att komma igenom kapitel efter kapitel, vilket jag tycker är ett bra betyg för en bok. Ibland blir jag osäker på hur trovärdigt det är att Strike kan få så många människor att prata med honom så enkelt, även högt uppsatta och kända personer. Jag tror ju att kontakter inom polisen och på en advokatbyrå bara kan hjälpa till lite, men kanske inte i den utsträckningen. Om man bortser från det känns det som att jag borde haft ett anteckningsblock när jag läste för att kunna se och förstå allt som Strike gjorde, men jag tycker också att charmen med en roman av den här typen är att inte veta vad som egentligen har hänt förrän det avslöjas. Jag var då inte säker förrän allt avslöjades, men eftersom jag är väldigt obevandrad i spännings-/deckarvärlden kanske vana deckarläsare inte tycker den är lika "överraskande". Jag gillade verkligen Strike som karaktär, och tyckte ändå att berättelsen flöt på bra, även om en mycket stor del bestod i att personer berättade sin sida av händelseförloppet som ledde upp till att modellen, Lula, föll mot sin död.

Tre ord: Spännande, omtyckbar, snabbläst.

Betyg: 7/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar