måndag 2 september 2013

Suzanne Collins - The Hunger Games

Svensk titel: Hungespelen

Handling i korthet: Hungespelen utspelar sig i en framtid där USA blivit Panem och är indelat i olika distrikt och the Capitol. För att, bland annat, hålla invånarna i distrikten i schack anordnar the Capitol årligen Hungerspel, där varje distrikt ska lotta fram en tjej och en kille mellan tolv och arton år för att representera distriktet. I Hungespelen får barnen sedan slåss för sina liv, tills endast en överlevande finns kvar. I The Hunger Games får vi följa Katniss som lever i ett av distrikten.

Kort om författaren: Suzanne Collins är en amerikansk författare. Hon har även skrivit The Underland Chronicles, som jag tror jag kanske också vill läsa.

Hur jag hittade den: Jag fick upp ögonen för trilogin när filmen som kom ut förra året diskuterades i något program, och om handlingen inte är lite för hemsk för yngre unga människor. Det gjorde mig nyfiken och jag streckläste första boken, The Hunger Games, på två dagar för att hinna läsa den innan jag skulle se filmen.

Vad jag tyckte om den: Redan från början tycker jag att Collins lyckas porträttera Katniss på ett sätt som gör att jag tycker väldigt mycket om henne. Hon är osjälvisk och modig, men samtidigt ödmjuk. Det krävs ganska mycket för att jag ska känna att en bok är så bra att jag absolut inte vill sluta läsa, men den här ville jag verkligen inte lägga ifrån mig på nätterna, och kunde inte ta upp snabbt nog på morgonen. Jag kände hela tiden att jag bara var tvungen att veta vad som skulle komma att hända härnäst, och när jag läst ut hela boken kände jag mig nästan känslomässigt uttömd. Hela världen berättelsen utspelar sig i är fantastiskt uppbyggd. När jag var klar med The Hunger Games var jag omedelbart tvungen att köpa de andra två i trilogin, eftersom jag börjat bry mig om karaktärerna. Vill man ha en introduktion i sci-fi är Hungerspelen en jättebra början, och är man en riktig sci-fi-älskare så är den lika bra. Jag tycker att alla bör läsa Hungerspelen.

Tre ord: Beroendeframkallande, känsloladdad, spännande.

Betyg: 10/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar

Adlibris: inbunden häftad
Bokus: inbunden häftad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar