lördag 21 september 2013

Terry Goodkind - Wizard's First Rule

Svensk titel: Sökaren samt Trollkarlens första regel

Handling i korthet: Richard bor i Westland som är avskiljt från resten av världen tack vare en typ av magisk gräns som inte går att korsa. Westland är den enda delen där magi och magiska varelser inte existerar, och bortanför gränsen finns Midlands som består av flera olika kungadömen. Bortanför Midlands ligger D'Hara, och dessa två är åtskilda genom en likadan magisk gräns. Richard vet mycket lite om dessa andra ställen när han far blir brutalt mördad och han kort därpå möter en märklig kvinna vid namn Kahlan. Tillsammans med henne och en äldre man som är som en mentor för Richard, Zed, ger han sig ut för att försöka rädda Westland från farorna från de andra delarna av världen.

Kort om författaren: Terry Goodkind är en amerikans författare, och Wizard's First Rule är den första i hand serie och The Sword of Truth.

Hur jag hittade den: Det var en vän som tipsade den när jag frågade efter en ny serie att fastna i!

Vad jag tyckte om den: Det är en oerhört massiv bok, och jag har viss förståelse för att den är uppdelad i två i den svenska översättningen. Något jag älskar är dock att inget kapitel känns ointressant, utan det händer något riktigt spännande nästan hela tiden. Världen som Goodkind byggt upp är fantastiskt invecklad och verklighetstrogen. Jag hade dessvärre sett delar av, den tyvärr dåliga, TV-serien som är löst baserad på boken, och på det sättet spoilat vissa delar av handlingen för mig själv. Det gjorde att jag inte riktigt kan bedöma om hintarna var för uppenbara eller om det egentligen skulle kommit som en överraskning för läsaren. Trots detta var den oerhört spännande, och det som spoilats för mig var bara en av vad som känns som hundra händelser som engagerar läsaren. Jag läste för inte så länge sen ut den andra boken i serien, och förhoppningsvis kommer en recension på den också någon gång!


Tre ord: Lång, spännande, fantastisk.

Betyg: 8/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar