söndag 13 oktober 2013

Bokbloggsjerka 11-14 oktober

Efter en händelserik helg (med både Priscilla - Queen of the Desert och en spökvandring i Gamla stan) tänkte jag att det passade att avsluta söndagskvällen med att svara på Annikas fråga i denna veckas bokbloggsjerka. Frågan denna vecka är:

Finns det någon karaktär/ några karaktärer som du kan känna igen dig i? Vem/vilka i så fall och på vilket sätt?

Supersvår fråga tycker jag, och jag har faktiskt funderat på svaret sedan jag läste fråga i fredags. Det som slog mig först var att jag när jag var yngre ofta och gärna tänkte mig vara som Hermione i Harry Potter-böckerna. Smart, men med hjärtat på rätt ställe, liksom. Nu när jag lyssnar på böckerna, vilket jag gör med jämna mellanrum eftersom Stephen Fry kanske är den bästa uppläsaren någonsin, känner jag igen mig i vissa delar i hur hon resonerar och reagerar på händelser, men jag kan nog inte påstå att jag känner igen mig i henne.

Näe, jag läser nog helt fel typ av romaner också för att få en bra chans att känna igen mig i karaktärerna. Men det är ju också det jag älskar med att läsa, att få bli helt bortkopplad från verkligheten och inte på något sätt bli påmind om att jag borde göra, borde gjort noggrannare, kommer behöva göra, kanske inte kommer kunna göra, osv i alla oändlighet. Sen kan man ju känna igen sig lite grann, kan lite sympatisera med Alice i The Magicians, för hon verkar lagd lite mer åt mitt håll, men skulle inte säga att jag kan känna igen mig i henne direkt. Hmm..

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är svårt att hitta en karaktär som stämmer helt, men det är kul att hitta delar i karaktärer som en känner igen hos sig själv!

    SvaraRadera