måndag 21 oktober 2013

Bokbloggsjerka 18 - 21 oktober

Svår jerka denna vecka; nu vill Annika veta om det är någon författare som vi tycker sticker ut eller som vi beundrar för dennes sätt att skriva. Efter en hel del funderande har jag ändå kommit fram till några.

August Strindberg: Jag vet väl inte om han skrev så speciellt för sin tid, men han är ju känd för sin (otroligt långdragna) uppradande av saker, känslor, osv (vilket jag hade för mig kallades katalogisering, men blev osäker). Jag har läst Hemsöborna som jag tyckte blev långdragen, och även Fadren som jag antar att han inte kunde göra så långdagen eftersom det är ett drama och det i stort sett bara är repliker. Jag gillade i alla fall Fadren.

Ian McEwan: Vet inte om jag alltid tycker om hans sätt att skriva, men det utmärker sig i alla fall. Han är duktig på att skriva målande och omfattande, vilket ibland kan göra att hans verk känns lite långdragna. Ett bra exempel är ju Lördag som handlar om en endaste dag då det väl egentligen inte händer något.

Sedan finns det väl flera som har ett lite speciellt sätt att skriva; Jonas Gardell och George R.R. Martin förstås. Finns säkert flera, men hur jag än stirrar på bokhyllan är det inga som dyker upp i huvudet på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar