måndag 28 oktober 2013

Bokbloggsjerka 25 - 28 oktober

I veckans bokbloggsjerka har Annika ett skräcktema, och frågan är:

Ska du läsa någonting som lämpar sig väl för Halloween och i så fall vad?

Just nu läser jag ju Trust Your Eyes, och den måste väl sägas vara lite halvt lämpad för Halloween, får en lite obehaglig känsla..

På tal om lite skräcklitteratur kom jag att tänka på en bok jag lånat av en vän när jag var yngre, en som handlade om tvillingarna Elisabeth och Jessica när de var vuxna och som var som en Halloween-special. Kommer dessvärre inte ihåg vad den handlade om, men kommer ihåg att mina föräldrars äldsta hund (som då var valp) käkade upp hela pärmen på boken, men i övrigt var innehållet i alla fall intakt. Jag läste den sedan när vi var i stugan i Arjeplog, och jag kommer inte ihåg varför, men jag sov i ett sovrum som är separerat från övriga stugan, och fy så jag sprang mellan om jag var tvungen att gå på toaletten på natten efter att ha läst! Den var riktigt läskig - tyckte jag då i alla fall. 
Skulle gärna vilja komma på vad den heter igen. Den handlade om att Jessica (eller kanske Elisabeth) träffade någon kille och följde med denne till någon stor gård eller kanske till och med herrgård och det var någon varulv eller något.. Måste vara typ åtta år sedan jag läste den, så minns inte så noga. Men det var en "följetång" med två böcker som kom i samma bok, minns jag det som. Typ som på bilden till höger, men de var äldre, och jag ser framför mig ett rosa omslag. Skulle bli jätteglad om någon visste vad den heter! 

2 kommentarer:

  1. Jag kan tyvärr inte besvara din fråga eftersom det är en bok jag inte alls känner igen.

    Jag kan inte hjälpa att haja till så fort jag läser något om Arjeplog på en blogg eller liknande. Kommer du härifrån? Var har du stuga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min morfar är född och uppvuxen i Arjeplog (men han bor numera i Västerbotten) och vår stuga står där hans barndomshem var, på ett ungefär. Det är i Nåtti :)

      Radera