fredag 4 oktober 2013

Bokbloggsjerka 4-7 oktober

Denna vecka ber Annika oss berätta om en bokmiljö vi besökt eller vill besöka. Hon förutspår att många kommer ta upp Hogwarts, och jag tror inte jag kan låta bli att ta upp Hogwarts, faktiskt.

Jag tillhör ju en av de årskullarna som var i en perfekt ålder under så gott som hela tiden som Harry Potter-böckerna släpptes - alltså typ jämnårig med karaktärerna. Tänk att få ha gått på en internatskola där det är sådan sammanhållnings och rivalitet, och så många hemliga delar och så häftiga lärare. För att inte tala om att det är ett slott..? Jag, tillsammans med bland andra mamma, har faktiskt varit och besökt Alnwick Castle (bilden till höger) i norra England där delar av första filmen åtminstone spelades in. Sedan var jag och mamma även i Oxford där vi kollade in Christ Church College där man kan hitta bland annat matsalen från första och andra filmen (tror andra också var därifrån, men är inte säker). Var även något annat college som jag inte minns namnet på där man spelade in någon scen på en innergård på Hogwarts från fjärde Harry Potter-filmen. Det är väl det närmaste jag har kommit att besöka det faktiska Hogwarts, men det vore ju kul att besöka Harry Potter World.

För att lämna fantasyns värld lite skulle jag också vilja besöka Spinalonga, som Victoria Hislop skriver om i sin The Island. Vore väldigt intressant, jag gillar historiska platser på det sättet. Hade tänkt göra det när jag och sambon var på Kreta förra sommaren, men vi bodde tyvärr på andra sidan ön och en utflykt dit skulle bestått till största delen av en bussresa.

Överlag skulle jag ibland vilja leva bland karaktärerna i böcker som handlar om händelse på typ 1800-talet. Skulle inte ha något emot att vara hovdam eller något sådant, haha..

Ja, det var det jag kunde komma på nu. Rolig fråga!

12 kommentarer:

  1. Det var ju en hel del HP-turistande, inte illa!

    SvaraRadera
  2. Jag hade inte haft något alls emot att besöka platserna där Harry Potter spelats in :)

    SvaraRadera
  3. Hogwarts vore ju verkligen något :)

    SvaraRadera
  4. Hogwarts skulle jag med vilja besöka :) Annika hade så rätt så att det stället skulle ligga på topp denna vecka :)
    Harry Potter world är ett måste nästa gång jag åker till England.



    För att lämna fantasyns värld lite skulle jag också vilja besöka Spinalonga, som Victoria Hislop skriver om i sin The Island. Vore väldigt intressant, jag gillar historiska platser på det sättet. Hade tänkt göra det när jag och sambon var på Kreta förra sommaren, men vi bodde tyvärr på andra sidan ön och en utflykt dit skulle bestått till största delen av en bussresa.

    Överlag skulle jag ibland vilja leva bland karaktärerna i böcker som handlar om händelse på typ 1800-talet. Skulle inte ha något emot att vara hovdam eller något sådant, haha..

    SvaraRadera
  5. Åhh, jag har så många platser jag läst om som jag skulle vilja besöka. hogwarts är docjk inte en av dem. Ändå var det nära att vi besökte Alnwick Castle är vi luffade i Storbritannien sommaren 2010. Det föll på att tågen gick så knökigt att det inte gick att lösa rent praktiskt. Familjen har dock tänkt sig att åka till Harry Potter Land, men då kanske utan mig...

    Jag har äntligen svarat på den tag du skickade mig, här hittar du mina svar:
    http://frejareddevil.wordpress.com/2013/10/04/i-farans-riktning-med-boklista/

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också Harry Potter - trots att jag var något äldre än karaktärerna när de växte upp... :-) Jag har också besökt Christ Church - gick en sommarkurs där och åt alla mina måltider i The Great Hall! Var också på Harry Potter Studio Tour i somras, och det kan jag verkligen rekommendera!

    SvaraRadera
  7. Åh, tänk vad du har fått uppleva. Jag vill också. Kanske dags att inviga äldsta barnbarnet i Potters värld.

    SvaraRadera
  8. Vad kul att du fått se en del av de miljöerna, som Harry Potter spelats in i! I västra Skottland finns den järnväg som man får se Harry och de andra färdas längs, när de är på väg till Hogwarts. Den skulle jag vilja resa på.

    SvaraRadera
  9. Ååå vad coolt att du besökt så många platser med koppling till Harry Potter filmerna! :D

    SvaraRadera
  10. Jag skulle vilja besöka Skottland och det vore kul att passa på att kolla in Potter miljöerna:).

    SvaraRadera
  11. Det låter verkligen jättespännande att besöka platser där man spelat in film!

    SvaraRadera
  12. Jag har också besök Christ Church College. Tycker större delen av Oxford känns väldigt litterärt med alla College och gamla byggnader. Hade varit kul att skriva en bok som utspelar sig där:)

    SvaraRadera