torsdag 31 oktober 2013

Bokoktober och varsågodhylla

Ytterligare en månad är alltså slut. Ja, om några timmar i alla fall. Det är helt galet vad tiden går fort! Den här månaden har jag faktiskt hunnit läsa alla de böcker jag hade tänkt läsa:

1. Häxans tid av Árni Thórarinsson
2. The Magicians av Lev Grossman
3. Pride and Prejudice av Jane Austen
4. Trust Your Eyes av Linwood Barclay

Jag är faktiskt nöjd med det, har ändå läst mer än jag vad egentligen haft tid med! Veckans bästa får nog Austen och Barclay slåss om tror jag. En recension på Trust Your Eyes kommer antingen ikväll eller imorgon eftermiddag.









Så till de böcker jag planerar att hinna läsa kommande månad. Jag har satt ribban lågt av den enkla anledning att jag har inlämning av ett ganska stort PM den 18 november och räknar med att lite tid kommer måste gå till det. Jag vill därför inte "sätta press" på mig själv vad gäller läsningen. Mina val den här veckan är:

Emma av Jane Austen, som också är den tredje och sista boken av de jag valde till tre på tre-utmaningen.
A Feast for Crows av George R.R. Martin, måste ju läsas!
Lucy in the Sky av Paige Toon, en bok som jag är ganska säker på att jag fick i julklapp eller födelsedagspresent av min favoritbror (har bara en), men ännu inte har läst! Det verkar vara en riktig feel good-roman vilket jag också tror att jag kommer behöva i slutet på denna månad.

Som vanligt hoppas jag ju såklart att jag hinner slänga in ytterligare någon bok, men det är långtifrån säkert denna månad!

Varsågodhyllan, då? Jo, det är så att på jobbet (jobbar 15 % under terminerna) har vi en jättetrevlig varsågod-hylla med böcker, och ibland också filmer. Där kan man ställa böcker sedan man rensat i bokhyllan eller gå och ta sig en bok när olästhögen börjar bli liten. Själv har jag ställt dit två böcker; Svindlande höjder av Emily Brontë (pocket) och idag en såndär "dubbelpocket" med två romaner i en pocket. Svindlande höjder åkte dit för att jag ju har den i en jättefin upplaga på engelska och inte har plats att ha dubbletter av allt! Blev riktigt glad när jag idag såg att någon tagit med sig Svindlande höjder hem, var orolig att ingen skulle vara intresserad av den. Har inte fyndat där själv, men har ju inte någon brist på olästa böcker heller.

PS. Vill egentligen ta bilderna på böckerna med en fin vid vägg eller ett fint vitt golv i bakgrunden. Tyvärr är typ hela vår lägenhet gul. Gula tapeter och gult golv. Inte det roligaste, men så ser det i alla fall ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar