torsdag 3 oktober 2013

Emily Brontë - Wuthering Heights

Svensk titel: Svindlande höjder

Handling i korthet: Berättelsen sträcker sig väldigt långt över tiden, men börjar med Catherine och Hindley Earnshaw får en fosterbror av något slag när deras far tar med sig en pojke de kallar Heathcliff hem från en resa. Catherine och Heathcliff blir mycket nära vänner, men Hindley har svårt för Heathcliff. När fadern sedan dör och Hindley ärver gården och all mark degraderar han Heathcliff till en av tjänstefolket. Det hela är en kärlekshistoria mellan Catherine och Heathcliff.

Kort om författaren: Emily Brontë i början på 1800-talet i England. Hennes syster Charlotte är kanske mer känd. Enligt wikipedia var det tristessen på landsbygden som gjorde systrarna till författarinnor.

Hur jag hittade den: Filmen Wuthering Heights med Juliette Binoche och Ralph Fiennes gick på någon filmkanal när jag var yngre och jag såg slutet. Efter det har jag säkert sett den versionen tio gånger, MTVs musikalversion lika många gånger och även en svartvit version från 30-talet en enstaka gång. Nu har jag alltså äntligen kommit mig för att läsa boken som ligger bakom.

Vad jag tyckte om den: Jag är rädd att jag känner berättelsen från filmerna för väl för att uppskatta romanen. Den förstnämnda filmen ovan följer boken väldigt väl, förutom att den gjort Catherine mycket enklare att sympatisera med än i romanen. Jag blev inte berörd på samma sätt som när jag ser filmerna, och det känns verkligen som att Catherine förtjänar det som händer henne. Hon är fruktansvärt egoistisk, hänsynslös, uppmärksamhetskrävande och barnslig. Heathcliff känns trögare, avundsjukare och mer grälsjuk, och även fast jag tycker mycket bättre om honom är Catherine har jag svårt för karaktärerna i boken. När Catherine känns ytlig känns Heathcliff mycket djupare. Jag måste ju säga att den som valde att göra dem mer sympatiska i filmerna gjorde ett bra val. Jag är helt enkelt besviken, även om jag fortfarande tycker att själva storyn är fantastisk. Den är invecklad, den har alla ingredienser - maktspel, kärlek, hat, hämnd, sjukdom, olycka - och, bäst av allt, den utspelar sig i skiftet 1700 - 1800-talet. Men -  karaktärerna är ju också ganska viktiga

Tre ord: Besvikelse, kraftfull, invecklad.

Betyg: 5/10 - jag tror jag hade tyckt bättre om den om jag inte sett filmerna.

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar