tisdag 29 oktober 2013

Jane Austen - Pride and Prejudice

Har precis sett sista avsnittet någonsin av en av mina absoluta favoritserier, Dexter, vilket var mind blowing. Men här kommer ändå den utlovade recensionen!

Svensk titel: Stolthet och fördom

Handlingen i korthet: Huvudkaraktären Elizabeth Bennet har en äldre syster, Jane, och tre yngre systrar. Hennes mammas högsta önskan är att få döttrarna fint bortgifta, vilket skulle säkra deras ställning även sedan fadern dör (på grund av någon märklig arvskonstruktion kan hans döttrar inte ärva, utan det är närmsta manliga släkting som gör det). Mr Bingley anländer orten där de bor, och är inte han den perfekta mannen åt äldsta dottern Jane? Med sig har han sina två systrar och sin otrevliga vän Mr Darcy.

Kort om författarinnan: Jane Austen levde i slutet på 1700-talet och början på 1800-talet och har skrivit en rad romaner. Jag har tidigare läst Northanger Abbey, vilket var den första romanen hon skrev.

Vad jag tyckte om den: Jag är väldigt positivt överraskad. Jag trodde att språket skulle vara lite tungrott och att storyn emellanåt skulle kännas långsam. Så fel jag hade! På något sätt är den skriven så att den känns relativt lättläst och jag vill hela tiden fortsätta läsa för att nå framåt i handlingen. Karaktärerna är verkligen bra, även om jag tycker att alla systrarna Bennet, inte bara de tre yngsta, känns lite fåniga. Det kanske var typiskt för tiden, och min fånig-stämpel kommer kanske från att jag läste den för mycket med mina 2000-talsglasögon på. Mrs Bennet går mig absolut på nerverna, vilket också uppenbarligen är meningen. Så fruktansvärt taktlös och okänslig! Då älskar jag Mr Bennet som verkligen är hennes motpart. Han är lugn, skönt, rolig och har båda fötterna på jorden. Han väljer inte favoritdotter efter vem som gifter sig bäst. Han humor är lite ironisk, precis som jag vill ha den. Jag måste snart se om båda Pride and Prejudice-filmerna jag har och närmare granska hans karaktär där. Annars älskar jag ju såklart Mr Darcy! Kärlekshistorien är ju genialisk. Överlag - glatt överraskad, hade verkligen inte förväntat mig att småfnissa lite när jag läste!

Tre ord: Karaktärer!, humor, kärlek.

Betyg: 9/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar