söndag 20 oktober 2013

J.R.R. Tolkien - The Fellowship of the Ring

Svensk titel: Ringens brödraskap

Handlingen i korthet: Ja, haha, Frodos morbror lämnar en ring åt honom, och den ringen är typ lite ond så han får uppdraget av trollkarlen Gandalf att ge sig ut på en otroligt lång vandring för att förstöra ringen. Känns lite fånigt att försöka kort beskriva vad en av de mest kända berättelserna någonsin handlar om.

Kort om författaren: J.R.R. Tolkien var ursprungligen från Sydafrika, men flyttade till England. En av de största fantasy-författarna genom tiderna. Kan även rekommendera The Hobbit.

Hur jag hittade den: Såg filmerna när de gick på bio, men då var jag lite för ung för att orka med det ganska tunga språket.

Vad jag tyckte om den: Heeeeelt otroligt. Jag har verkligen inte varit något större fan av filmerna, har lite svårt för så mycket våld och äckliga varelser. Alla är så himla allvarliga hela tiden, och det är verkligen inte lättsamma filmer. Böckerna, tycker jag, är skrivna i en helt annan anda. Det känns på något sätt som att det är ett ändå ganska glatt sällskap som ger sig ut på en vandring, och även om de ganska ofta svävar i fara lyckas det ändå kännas ganska trivsamt emellanåt. Ytterligare ett superplus är att alla groteska blodbad och fighter inte beskrivs så utförligt i böckerna som de visas på filmen. Otroligt bra, tycker jag. Jag älskar också den lite random snubben Tom Bombadill som de stöter på och verkar ha ett riktigt bra liv ute i skogen. Legolas verkar ha mycket mer självdistans än jag föreställt mig, och interaktionen mellan honom och Gimli är ju fantastisk. Jag blev verkligen positivt överraskad när jag läste The Fellowship of the Ring, och såg faktiskt filmen på ett helt annat sätt efter att ha läst boken. Mycket uppskattad! Det är kanske inte det bästa av fantasy jag läst, men jag kan förstå att det var otroligt för femtiotalet.

Tre ord: Underhållande, spännande, karaktärer.

Betyg: 8/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar