tisdag 22 oktober 2013

Margaret Atwood - The Handmaid's Tale

Svensk titel: Tjänarinnans berättelse (?!)

Handlingen i korthet: Den utspelar sig i framtiden och USA har blivit en teokrati. Föroreningen vi människor orsakat har gjort att en majoritet av kvinnorna är infertila och baserat delvis på det är en lite märklig hierarki uppbyggd. Offred är en handmaid, och hennes uppgift är att föda barn åt en av de rika kvinnorna i landet. Det är också henne man får följa och hennes saknad efter dottern och livet som var innan statskuppen.

Kort om författaren: Margaret Atwood är en prisbelönt kanadensisk författare.

Hur jag hittade den: Jag läste engelska som andra modersmål på gymnasiet, och då är det i stor utsträckning litteratur som gäller. Detta var en av mina absoluta favoriter som vi läste då.

Vad jag tyckte om den: Jag tyckte den var genialisk. Språket är jätteroligt att analysera i grupp sådär, för mycket av det hon säger har flera innebörder, och den är oerhört rik på symbolik och ordvitsar. Det är en av de böckerna som är ett bra exempel på varför man bör undvika översättningar; många av hennes ordvitsar försvann tyvärr i översättningen. Handlingen är spännande, likaså den värld hon byggt upp. Hela situationen blir ju märklig, men inte överdriven eller otrovärdig. Jag kan inte annat än att rekommendera denna! Jag har den dessvärre inte i bokhyllan, men det här är en sådan bok som jag faktiskt vill ha inbunden ståendes i hyllan. Vill även läsa mer av henne.

Tre ord: Märklig, spännande, otroligt språk.

Betyg: 9/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar