torsdag 10 oktober 2013

Melina Marchetta - Jellicoe Road

Svensk titel: Jellicoe Road

Handling i korthet: Taylor Markham går sista året på skolan i Jellicoe och har blivit utsedd till ledaren för skolan i kriget mot andra skolor som invaderar deras område ibland under terminerna. Hon har inga föräldrar men en slags "extramamma" på skolan är hennes vuxna stöd. I Jellicoe Road får vi följa Taylor i nutid i kriget mot grupperna från de andra skolorna, gränsöverskridande romanser och hennes önskan att få veta mer om sitt ursprung. Samtidigt får vi veta mer om ett gäng ungdomar som levde i Jellicoe långt före Taylors tid.

Kort om författaren: Australiensisk författarinna. Jobbar just nu, enligt Wikipedia, på manus till filmen Jellicoe Road, vilket är väldigt roligt.

Hur jag hittade den: Även denna är tack vare ett tips i tidningen Vi Läser.

Vad jag tyckte om den: Otroligt medryckande och förvånansvärt spännande. Hela idén med ett krig om markerna runt skolan med de andra skolorna är genialisk, och jag önskade nästan att jag också gått på en skola med den typen av rivalitet med en annan skola. Att huvudkaraktären är ledaren för skolan och därmed ansvarig för att se till att gränserna hålls, och samtidigt kämpar med att hitta sitt ursprung och alla de märkliga saker som sker runt om henne i övrigt gör berättelsen väldigt händelserik. Jag älskar dessutom den typen av berättelser där nutid och dåtid vävs samman utan att man först förstår vad det har med någonting att göra. Jellicoe Road är otroligt rörande och karaktärerna är väldigt starka och stannar med en ett ganska bra tag efter att man läst sista sidan och ställt tillbaka boken i hyllan.

Tre ord: Känslomässig, spännande, stark.

Betyg: 9/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar