torsdag 17 oktober 2013

Näst på tur - Pride and Prejudice

Jag tänkte börja med en ny grej - nämligen att skriva om mina förväntningar inför en bok, och sedan skippa "Hur jag hittade den" i själva bokrecensionen. Jag tror att förväntningarna innan man börjar läsa i ganska stor utsträckning påverkar vad man sedan tycker om boken.. Först ut blir Pride and Prejudice av Jane Austen.

Hur jag hittade den: Jag är osäker på om man hittar en så känd klassiker som denna. Känns nästan som att man föds med kunskapen om att den existerar. Jag bestämde mig för att läsa den för jättelänge sedan, men det har inte blivit av förrän nu, säkert mycket tack vare Tre på tre.

Mina förväntningar: Jag brukar överlag tycka att gamla klassiker kan vara ganska tråkigt skrivna, men jag brukar gilla språket. Jag tror väl inte att jag kommer tycka det är bladvändare med tanke på att jag sett filmen med Keira Knightley och även den där jättelånga serien med Collin Firth
nästan hur många gånger som helst. Storyn är alltså bekant. Men jag tror jag kommer gilla att läsa den, och det kommer framförallt bli roligt att kunna ställa min supersnygga läderinbundna upplaga i bokhyllan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar