måndag 7 oktober 2013

Tematrio - nobelpristagare

Denna vecka handlar Lyrans Tematrio om vilka vi tror kan ha en chans få Nobelpriset i litteratur. Jag har dålig koll egentligen, men som jag förstår har Haruki Murakami låga odds. Överlag brukar Nobelpris innebära att det inte är något för mig. Här kommer dock tre författare jag tycker förtjänar Nobelpriset:

Jonas Gardell - vem har inte blivit berörd av hans Torka aldrig tårar utan handskar-serie? Otroligt starkt och tar upp en tid och en kris som känns viktig att allmänheten inte glömmer.

J. K. Rowling - Faktiskt. På allvar. Säga vad man vill, men hon har format en hel halv generation. Hon har fått ungdomar att läsa tjocka böcker. Hon fick mig att börja läsa böcker på engelska. Hon skapade en fantastisk värld att drömma sig bort till. Hon verkar förutom detta vara en fantastisk människa!

Jag måste också säga George R.R. Martin - för att han skapat en så otroligt invecklad och fascinerande värld med otroliga karaktärer. Det är otroligt att han lyckats skriva på ett sätt som fått så många människor världen över att engagera sig. Jag märker själv hur jag på allvar känner väldigt starkt för många av karaktärerna och blir starkt påverkad av händelserna i böckerna.

Det var mitt, högoddsare allihopa tror jag.

3 kommentarer:

  1. Yay, George RR Martin FTW :) Skrev Rowling på min lista först, just för att hon fått så många unga att läsa, men bytte ut henne till slut. Gardell är ju också enormt bra förstås. Du har bra smak helt enkelt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack, låter som att du också har det! :D

      Radera
  2. Intressant! Kul att folk vågar gissa lite :)

    SvaraRadera