onsdag 13 november 2013

Jane Austen - Emma

Svensk titel: Emma

Handling i korthet: Emma Woodhouse bor ensam med sin sjuklige far sedan hennes guvernörska(?) gift sig och flyttat en liten bit bort. Hon gillar att pussla ihop människor, och anser sig vara väldigt bra på att läsa människor. Som umgänge tar hon sig nu ann Harriet, en ung kvinna av okänd börd. Emma börjar genast försöka hitta en make åt henne, någon som passar den ställning Harriet säkerligen borde tillhöra.

Kort om författaren: Det är ju Jane Austen! Jag har tidigare läst Pride and Prejudice och Northanger Abbey.

Hur jag hittade den: Helt enkelt bara för att det är en Jane Austen. Jag har dock inte sett någon filmatisering av den tidigare, men ser framemot att se någon nu snart!

Vad jag tyckte: Emma är en trevlig karaktär att följa och jag blev intresserad av henne och ville henne väl. Hon är ibland lite väl arrogant och ser inte riktigt konsekvenserna av det hon håller på med, men istället för att göra henne mindre omtyckbar (tydligen inte ett ord, men) gör det att hon känns mänsklig. Eftersom hon annars är en karaktär som har det ganska väl förspänt behövs nog det. Jag måste nog säga att jag tycker om alla karaktärer på något sätt, och handlingen är helt okej. Det händer kanske inte jättemycket, men man förstår hela tiden att någon snart kommer hända och det gjorde att det var ganska lätt att fortsätta läsa. Jag tycker dock inte att handlingen är riktigt lika innehållsrik som Pride and Prejudice, men det var helt klart ett mysigt tidsfördriv.

Tre ord: Mysig, bra karaktärer, okej handling.

Betyg: 8/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar