lördag 2 november 2013

Linwood Barclay - Trust Your Eyes

Svensk titel: Tro dina ögon

Handling i korthet: Thomas ser ett ansikte i en fönsterruta när han vandrar på en gata i New York. Han tolkar det som att han just bevittnat ett mord, men problemet är vad han ska göra åt saken. Han ser det nämligen via sin dator och programmet Whirl360, och vem vet när den bilden är tagen? Thomas bror, Ray, övertalas att åka till adressen och kolla om ansiktet finns kvar och höra sig för lite.
Drygt två veckor innan Thomas upptäckt gick deras pappa bort i en olycka. Eftersom Thomas har lite speciella behov tar hans bror hand om honom, och även på hemmaplan finns det frågetecken som Ray försöker räta ut.

Kort om författaren: Linwood Barclay är en kandensisk författare. Han är helt ny för mig, men han har tidigare skrivit flera liknande böcker.

Vad jag tyckte om den: Jag blev glatt överraskad. Mina förväntningar var väl kanske inte jättehögt ställda, men redan efter de första två kapitlen var jag fast. Det är en riktig bladvändare, och efter varje kapitels slut ville jag omedelbart påbörja nästa. Thomas är otroligt charmig och är min absoluta favoritkaraktär. Ray känns lite tjurig och inte särskilt tillmötesgående gentemot sin bror, men han känns ändå ganska sympatisk eftersom han hela tiden upprepar hur taskig han känner sig när han varit okänslig. Handlingen är spännande och rör sig framåt ganska snabbt. Överlag känns det även välskriven. Det är dock inte en sån typ av bok som fastnar och som man tänker på särskilt länge efter att den är utläst. Annars var det en trevlig läsning och jag kommer definitivt läsa med av Linwood Barclay.

Tre ord: Spännande, charmig, bladvändare.

Betyg: 8/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar