tisdag 31 december 2013

Charlaine Harris - Real Murders

Svensk titel: Kan inte hitta att den är översatt.
Handling i korthet: Aurora Teagarden har tillsammans med ett relativt likasinnat gäng människor startat en klubb som de kallar Real Murders och där de träffas en gång i månaden för att prata om ett historiskt mord. Vid ett av dessa möten hittas Aurora en medlem brutalt mördad - och morden liknar just det mord de skulle prata om på mötet. Det är bara början på en massa händelser som på ett eller annat sätt påminner om historiska mord.
Kort om författaren: Charlaine Harris är nog mest känd som författaren bakom serien om Sookie Stackhouse. Annars har hon skrivit en serie om Harper Connelly också, som jag kan rekommendera.
Hur jag hittade den: Jag har läst diverse olika serier av Charlaine Harris, och det var också så jag hittade denna.
Vad jag tyckte om den: Jag måste nog säga att jag tycker Harris är lite enformig i de karaktärer hon skapar. Men eftersom jag gillade Sookie så går även Aurora hem hos mig. Boken är händelserik och huvudhandlingen är inte särskilt förutsebar. Sidohandlingarna känns lite mer förutsebara - likt Sookie går Aurora från ingen romantisk aktivitet till att fånga två attraktiva mäns uppmärksamhet, och inte veta vilket val hon ska göra. Jag kan bara anta att serien kommer fortsätta i samma anda. Och ja, jag kommer läsa de kommande böckerna. Den här boken gick snabbt och lätt att läsa, vilket jag gillar hos en spänningsroman. Jag älskar att Aurora är en bibliotekarie och det ska bli kul att följa henne. Karaktärerna runt henne har jag inte någon riktig uppfattning kring ännu, det känns inte som att de sticker ut särskilt mycket. Ett undantag kan vara hennes journslistbekanta som jag verkligen inte tyckte om. Överlag en intressant början på en serie.
Tre ord: Sookie-liknande, händelserik och snabbläst.
Betyg: 7/10
Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något tips till mig - tveka inte, lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar