måndag 16 december 2013

John Marsden - Imorgon när kriget kom-serien

Titlar: Imorgon när kriget kom, När natten är som mörkast, Den tredje dagens kyla, Nu är mörkrets tid, Så grydde hämndens timme, I skymningens land och På andra sidan gryningen (oläst).

Orginaltitlar: Tomorrow when the war began,The dead of the night, The third day, the frost, Darkness, be my friend, Burning for revenge, The night is for hunting och The Other Side of Dawn (oläst).

Handling: Ett gäng australiensiska ungdomar åker ut i bushen för att campa, och när de sedan åker tillbaka till civilisationen igen upptäcker det att deras land har blivit ockuperat och deras föräldrar tillfångatagna.

Vad jag tycker om serien hittills: Skrämmande. Det här är ju en ungdomsserie, men alltså usch var hemsk den är. Jag tror att den här serien bär ansvaret för min rädsla för att krig ska utbryta i Sverige. Det är så hemskt det de här ungdomarna tvingas gå igenom. Allt som oftast sitter jag mest bara och önskar att de kunde hålla sig i Helvetet - den avskilda platsen som fienden ännu inte funnit. Serien är spännande, och man fastnar lätt i böckerna. Det märks att serien är skriven för ungdomar, och ibland kan jag tycka att den känns lite fånig. Måste nog säga att jag tycker den kanske passar bäst i övre tonåren just på grund av all spänning och rädsla.

Tre ord: Spännande, tragisk, fartfylld.

Betyg hittills: 7/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar