måndag 6 januari 2014

Natalia Batista - Sword Princess Amaltea

Kort om handlingen: Amaltea är en prinsessa, men eftersom hon har en äldre syster är hon inte tronföljare. Det gör att hon måste ge sig ut och rädda en kille från en drake och sedan gifta sig med honom. Amaltea tycker det är jättefånigt och vill helst inte ha något med mesiga killar att göra.

Kort om författaren
: Natalia Bastista är en svensk mangatecknare. Bara det är ju superkul!

Hur jag hittade den
: Det var Elen (bokpotaten) som pratade om den på sin blogg, och jag blev nyfiken.

Vad jag tyckte om den
: Superfint tecknad, roliga och intressanta karaktärer och en lättföljd handling. Intressant med en värld där kvinnor styr och männen anses vara det svaga könet. Ibland tycker jag att Amaltea är lite svår att ta till sig, hon är lite tjurig och bråkig, men det får väl vara okej. Överlag så är serier absolut inte något jag brukar läsa, troligtvis för att det känns lite som att de flesta riktar sig mer mot den manliga delen av befolkningen. Eftersom ett av syftena med att skaffa bloggen var att vidga mina vyer så kändes det rätt att testa Amaltea, och vad rätt det var. Det tog väl kanske inte mer än 1-2 timmar att läsa igenom hela och kolla på bilderna, men det var underhållande och mysigt. Jag kommer absolut att köpa nästa del.

Tre ord: Underhållande, mysigt, snyggt.

Betyg: 7/10.

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något boktips till mig? Tveka inte - lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar