söndag 13 april 2014

Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren - Nyckeln

Handling i korthet: För att inte spoila för eventuella läsare som inte läst boken ännu nöjer jag mig med att säga att saker och ting verkligen börjar dra ihop sig i Engelsfors.

Kort om författarna: Ett svenskt författarpar -kul!

Hur jag hittade den: Det är ju tredje delen i en trilogi, så denna kände jag ju till eftersom jag läst de föregående. Men jag vill minnas att jag hittade den första (Cirkeln) genom att den var bland böckerna som adlibris skyltade med på hemsidan just när jag skulle köpa något annat.

Vad jag tyckte om den: Tycker ju att fantasy är en fantastisk (haha) genre, och det är ju alltid kul med svenska författare. Men det är absolut inte min typ av fantasy, förutom Harry Potter känns det allt som oftast lite konstlat när övernaturligheter läggs i vår normala värld. Ska jag vara helt ärlig är jag lite förvånad över det varma mottagandet serien har fått - så bra är den väl inte? Minoo, Anna-Karin och Ida var väl de jag kunde hålla koll på, resten (Vanessa och Linnea, ingen fler?) var det som ingen skillnad på. Minoo kändes så otroligt låst i den tråkiga, ordentliga karaktären (även om det blev mycket bättre nu i sista boken), likaså kändes Ida låst i den "taskiska" rollen och Anna-Karin i sin offerkofta (även om båda dessa också förändrades i sista boken). I sista boken kändes det också lite som att de slängde in grej efter grej - en massa nya grejer som det inte riktigt jobbades fram till i de tidigare böckerna . Men jag kan såklart ha missat planteringarna. Rådets roll i boken var i och för sig intressant, men utgången väldigt förutsebar. Kapitlen och utformningen gjorde i alla fall att det gick väldigt snabbt att läsa ut den annars onödigt långa boken.

Tre ord: Snabbläst, "utfylld", i och för sig spännande.


Betyg: 5/10.

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något tips till mig - tveka inte, lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar