tisdag 15 april 2014

M.L. Stedman - Fyren mellan haven

Orginaltitel: The Light Between Oceans

Handling i korthet: Tom och Isabel Sherbourne bor på Janus där Tom arbetar som fyrvaktare. Efter tre missfall ser Isabel det som ett tecken från Gud när en båt med en död man och ett spädbarn flyter upp på stranden, och hon övertalar Tom att inte rapportera dödsfallet och behålla barnet som deras eget. Det handlar om kärlek - mellan makar och till ett barn - och om att göra det rätta.

Kort om författaren: M.L. Stedman föddes och växte upp i Australien men bor nu i London. Fyren mellan haven är hennes debutroman.

Hur jag hittade den: För första gången fick jag ett GRATTIS-mejl från Booked, och därmed också nöjet att få ett exemplar av boken som e-bok. Det tackar jag för!

Vad jag tyckte om den: Först känner jag att jag måste få översättningen ur vägen. Normalt sätt hatar jag ju att läsa översatta böcker eftersom översättningen normalt sätt känns lite krystad och det ju finns en risk att man missar något som ligger inbäddat i språket och som inte fungerar i översättningar. Översättningen av M.L. Stedmans bok kändes dock modern och förvånansvärt lättflytande och jag tror faktiskt inte att jag missat särskilt mycket i läsupplevelsen genom att läsa den översatt. Mycket väl godkänt på det.
Vad gäller innehållet då; jag har nog aldrig läst en bok med en liknande story, så jag visste aldrig hur det skulle kunna lösa sig till slut. Berättelsen flöt på riktigt bra, och det var väldigt få passage som var långrandiga. Den var dessutom fångande och rörande och jag skulle nog beskriva det som en känslobok - att rekommendera när man verkligen vill känna. Jag älskade Tom som karaktär, medan Isabel kändes så väldigt deprimerad och mörk, på något sätt.
Summa summarum, även fast denna typ av roman egentligen inte är min favoritgenre drogs jag med och behövde verkligen läsa slutet för att få veta hur det slutade. Jag kan rekommendera den!

Tre ord: Känslosam, ny story (för mig), oförutsebar.

Betyg: 8/10.

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något tips till mig - tveka inte, lämna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris svenska engelska      bokus svenska engelska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar