onsdag 9 april 2014

Tamara McKinley - Matildas sista vals

Orginaltitel: Matilda's Last Waltz (läste den på engelska på plattan, men eftersom jag har den på svenska gör jag såhär.)

Handling i korthet: Jenny bor i Sydney, men när hennes man och son dör i en olycka visar det sig att hennes man hade köpt en fårstation åt henne som överraskning. För att fly minnena i Sydney åker hon ut dit för att tänka och bestämma sig för om hon ska sälja fårstationen eller inte. Väl där hittar hon dagböcker som tillhörde kvinnan som bodde där före henne, Matilda, och allteftersom berättelsen om Matilda utvecklas blir också Jennys liv mer och mer komplicerat.

Kort om författaren: Född i (på?) Tasmanien, bosatt i Storbritannien. Matildas sista vals var hennes första roman.

Hur jag hittade den: När mamma gick igenom sina bokhyllor för att slänga böcker fick jag ta med mig vissa som hon trodde jag skulle tycka om att läsa.

Vad jag tyckte om den: Tjaa.. Jag älskar ju berättelser där dåtid och nutid flätas samman, och jag älskar att läsa om hur det är att på något sätt leva på det man producerar på ett mer direkt sätt, eller hur jag ska uttrycka det. Det var väldigt intressant att läsa om livet på en fårstation, där väder och vind påverkar livet i så stor utsträckning. Hade det inte varit för att alla farliga djur och insekter har avskräckt mig totalt från att besöka Australien hade jag faktiskt gärna testat jobba på en fårstation någon gång. Hursomhelst, tyvärr var inte drivandet av stationen huvudstoryn, utan istället handlade det om att lära sig vem man är och kärlek. Redan efter de första två kapitlen kunde jag mer eller mindre förutspå hur det skulle sluta, och romanen följde väl en mer eller mindre väletablerad ram för den här typen av romantiska drama. Ramen är väl välanvänd av den enkla anledning att det fungerar, och storyn fördes framåt och det var kul att läsa och jag gillade karaktärerna (förutom de obligatoriska missförståndsmomenten där jag alltid tycker att karaktärerna är störigast i hela världen). Det var en mysig läsning. och ja, finns väl inte så mycket mer att säga, egentligen.

Tre ord: Förutsebar, mysig, Australien-inspirerande.

Betyg: 6/10.

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något tips till mig - tveka inte, lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar