fredag 30 maj 2014

Rachel Vincent - My Soul To Take

Svensk titel: Fångade själar?

Handling i korthet: Handlar om Kaylee Cavanaugh som börjar skrika okontrollerat när någon ska dö. Denna första del i Soul Screamers-serien handlar mycket om att Kaylee ska förstå vad som händer henne, förstå att världen inte är som hon trodde, men också att försöka förstå varför unga tjejer dör till höger och vänster.

Kort om författaren: Rachel Vincent är en amerikansk författarinna, som tydligen är mest känd för sin Shifters-serie som handlar om en werecat. Har inte läst något av henne tidigare.

Hur jag hittade den: Vill minnas att det var via någon annan bokblogg som tillhörde en annan fantasy-fantast. Sedan önskade jag mig den i julklapp.

Vad jag tyckte om den: Jag gillar karaktärerna, de känns verkliga och lite lagom omtyckbara (verkar vara ett ord jag själv hittat på). Tyvärr så tyckte jag att storyn i övrigt kändes väldigt förutsebar och inte alls nyskapande. Kärlek, ovilja att tro på att man verkligen har en övernaturlig förmåga, annorlunda familjekonstellation och en ogillande "styvsyrra". Känns lite som att jag läst den förut, bara att det i den här versionen är en riktigt värdelös övernaturlig förmåga - att skrika åt själar? Ja, nej, kan inte alls se något bra med det, alltså alls. Men även fast hennes förmåga var kass blev jag intresserad av karaktären Tod och hans "sort". Om jag kommer att läsa uppföljaren så kommer den enbart vara för att han var rolig och intressant.

Tre ord: Sämst förmåga, gammal story, intressanta karaktärer (kanske bör ändra till "tre beskrivningar" eller något sådant...)

Betyg: 5/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Har du något tips till mig - tveka inte, lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar