torsdag 9 oktober 2014

Bokmässan!

Ja, då tänkte jag berätta om min och mammas helg i Göterborg (som mer eller mindre bara var på bokmässan) medan sambon ser Sverige förlora mot Ryssland i fotboll.

Vi hade egentligen tänkt köpa seminariekort för att gå på seminarier också under mässan. Men eftersom förstod vi att det skulle finnas så mycket annat att det inte skulle kännas värt att köpa seminariekorten. Jag tror att vi gjorde rätt val, måste jag säga.
Vi åkte ner till Göteborg redan på fredag morgon och var väl på mässan vid tre. Det var väldigt lite folk vid den ingången vi tog, så vi passade på att köpa biljetter även till lördagen (vilket nog var ganska smart). Fredagen tänkte vi skulle vara en dag att mest kolla var saker och ting låg och kunna planera mer inför lördagen. Dessutom skulle en av mammas absoluta favorit-författarinnor, Tatiana De Rosnay, signera sin senaste bok, ryskt bläck. Vi var där i ganska god tid och lyckades stå först i kö till borde där hon skulle signera. Hon var jättetrevlig, och jag ser framemot att läsa dels denna, men också hennes tidigare verk, Sarahs nyckel.
Utan att veta om att det var just då lyckades vi springa förbi just som Fredrik Backman signerade sin Britt-Marie var här och tog självfallet möjligheten. Även han var väldigt trevlig och man fick även en polaroidbild på sig själv tillsammans med honom. Har precis läst klart om Britt-Marie, och jag tror till och med att jag tyckte att den var bättre än Ove. En recension kommer givetvis så småningom..

Jag inser ju att det här kommer bli ett för långt inlägg om jag ska berätta allt som vi lyckades hinna med, så får kanske nöja mig med att säga att lördagen fortsatte minst lika bra, och vi fick med oss en hel del böcker hem. Bland annat Laini Taylors Blod & stjärnstoft som vi fick som recensionsexemplar från Bazar förlag som jag kommer börja läsa härnäst.

Den största delen av våra inköp gjordes dock i Hoi Förlags monter. Främst för att de var så förbaskat trevliga och verkligen tog sig tid att prata med oss, men också för att jag verkligen tror att böckerna jag köpte där kan vara något jag tycker om. Både jag och mamma var väldigt överens om att det var där vi fick det allra bästa mottagandet, och de författare som vi träffade där var allihop jättetrevliga och jag ser framemot att läsa allt jag köpte där. Det blir ett måste att besöka deras monter igen nästa år!

Om jag ska säga något negativt så måste det vara att de största förlagen (Norstedts, Rabén & Sjögren m.fl.) hade de absolut största montrarna men verkade absolut minst mån om att sälja böcker. Deras priser skiljde sig knappt alls från vad man kan köpa böckerna för i valfri nätbokhandel och det kändes mest bara stort och opersonligt. Tur då att vi inte var där för de förlagens skull!

Nu tänkte jag göra sambon sällskap i soffan, ska försöka läsa lite trots det irriterande fotbollsljuden från TVn.

1 kommentar:

  1. Hej Liselotte! Marthina på Hoi här. Vi vill gärna bjuda in dig till ett event under årets bokmässa, har du möjlighet att maila oss på marknad@hoi.se? :)

    SvaraRadera