torsdag 30 oktober 2014

Laini Taylor - Blod & Stjärnstoft

Originaltitel: Days of Blood and Starlight

Handling i korthet: Eftersom det är uppföljaren till Mörk ängel går det inte säga så mycket om handlingen utan att avslöja för mycket från första delen. Men berättelsen fortsätter och det är Karou befinner sig i en väldigt märklig situation.

Kort om författaren: Laini Taylor är en amerikansk författarinna som skriver främst fantasyserier för unga vuxna. Hon är mest känd för sin serie om Karou (på svenska verkar serien heta Önskemånglarens dotter), där den tredje delen kom ut i år i USA.

Hur jag hittade den: Jag fick Blod & stjärnstoft (andra delen) som recensionsexemplar av Bazar Förlag under bokmässan (tack för det!).

Vad jag tyckte om den: Redan när jag recenserade den första delen hyllade jag ju Taylor lite för att tänka lite nytt och välja en ny mytologi att skapa fantasy utav. I andra delen får vi veta mer om seraferna och kimärernas värld och det var intressant. Ibland kan jag tycka att serier tenderar att vara uppbyggda samma "skelett", och att endast innehållet förändras lite. Det börjar med en händelse och något som måste utföras, det utförs innan boken är slut, men några mindre delar lämnas kvar att spinna vidare fortsättningen på. Så tycker jag inte riktigt att den här serien är, utan jag tror att jag kommer känna som att jag läst om ett mer sammanhängande händelseförlopp när jag läst klart serien (otroligt luddigt uttryckt, men t.ex. Harry Potter-böckerna är ju väldigt tydligt uppdelade i skolår och där det händer förhållandevis avgränsade händelser, även om de hör ihop). Jag vet inte om jag egentligen föredrar något av det, men det fick mig ju att nästan omedelbart vilja ta upp den här efter att jag läst Mörk ängel. Mitt problem nu är att bestämma om jag ska vänta på att tredje delen blir översatt eller om jag ska läsa den på engelska (för övrigt kvarstår såklart samma problem med att läsa den på svenska som jag påpekade vid recensionen av Mörk ängel)..
Jag tycker ännu bättre om Zuzana efter denna del, hon är roligare, rappare och visar på en otrolig förmåga att ta nya situationer. Även Karou har fått något av ett lyft också. Akiva tycker jag det är svårt att få någon riktig bild av, man får mer veta vad han är än vem han är. Jag tycker för övrigt om när man får följa handlingen på flera olika ställen och genom olika karaktärers ögon. Det för handlingen framåt på ett lite mer varierande sätt.
Överlag tycker jag att det är en bra uppföljare, tror att jag till och med tycker att den här är bättre än den första delen.

Tre ord: Bra uppföljare, intressant, Zuzana!

Betyg: 8/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris   bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar