måndag 20 oktober 2014

Laini Taylor - Mörk ängel

Originaltitel: Daughter of Smoke and Bone

Handling i korthet: Karou är sjutton år gammal och bor i Prag. Det är egentligen allt vi vet om henne till att börja med, eftersom hon i övrigt är ett stort mysterium, även för henne själv. Hon talar flera språk, men hennes modersmål är inte ens ett språk som talas i världen. Vår värld, alltså. I sina ritblock har hon tecknat ned märkliga varelser som är kombinationer mellan djur och människor, och hon har en intressant historia att berätta bakom varje teckning. När en del av hennes värld havererar ska hon försöka få den tillbaka och också hitta sitt eget ursprung.

Kort om författaren: Laini Taylor är en amerikansk författarinna som skriver främst fantasyserier för unga vuxna. Hon är mest känd för sin serie om Karou (på svenska verkar serien heta Önskemånglarens dotter), där den tredje delen kom ut i år i USA.

Hur jag hittade den: Tack vare min mamma fick jag Blod & stjärnstoft (andra delen) som recensionexemplar under bokmässan, och eftersom jag inte läst den första passade jag på att införskaffa den där för en mycket liten peng.

Vad jag tyckte om den: Först och främst - kul med en fantasyserie som handlar om något åtminstone lite nytt. Inga vampyrer, varulvar eller annat som vi läst så mycket om hittills, utan något nytt. Jag gillar och blir nyfiken på den värld som Taylor målar upp. Emellanåt ändå lite förutsebar, men jag tycker det är ursäktat ändå eftersom jag trots att jag anade vad som skulle hända kände mig tvungen att läsa ända inpå småtimmarna för att få veta om det verkligen var som jag trott. En väldigt bra början på en serie, och jag kunde inte hålla mig länge innan jag påbörjade fortsättningen.
Det var en bra blandning av kortare och längre kapitel, där de aldrig kändes för långa eller för korta. De korta ökade farten på berättelsen och de längre utvecklade berättelsen.
Karou är den typiska huvudkaraktären i den här typen av berättelser, och jag kan tycka att det känns lite trist. Hennes väninna Zuzana däremot är en frisk fläkt och en karaktär jag känner desto mer för. Hon är rapp, färgstark och stödjer Karou på ett bra sätt.
Eftersom jag alltså läste denna på svenska trots att originalspråket är engelska måste jag ju kommentera på det. Jag kan inte sluta funderade på hur Taylor egentligen uttryckte en viss sak, eller vad ett visst påhittat ord egentligen var på engelska, och kunde faktiskt inte låta bli att kolla upp vad en del av sakerna heter enligt hur Taylor skrev. De orden kändes mer passande och lite vackrare - kimär eller chimaera, liksom. Jag kan också tycka att vissa talade uttryck låter konstlade på svenska och, utan att veta vad de var på engelska, antar att de lät lite mer naturliga i original. Annars kändes det väl inte som någon större kris att läsa den översatt.

Tre ord: Nytt, spännande, bladvändare.

Betyg: 7/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris    bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar