onsdag 22 oktober 2014

Spännande dag

Från s 83 i Maja Britzellis Som om inget hade hänt
Är det något jag inte tycker om så är det att behöva köra bil i Uppsala. Men, eftersom bilen behövde servas och kamremmen bytas fick jag helt enkelt hitta modet någonstans och åka iväg i morse. Eftersom jag hade svårt att sova på grund av nervositeten låg jag läste tills jag kände mig tillräckligt trött för att det skulle vara värt att försöka sova. Det var då det dök upp. Krokom. Kommunen där jag är född och uppvuxen stod helt plötsligt mitt på en sida. Är det bara mitt hjärta som slår ett extra litet slag när man ser en liten ort man har en nära anknytning till nämnas i en roman? Jag får inte alls samma känsla om det handlar om Uppsala, säkert för att det är en såpass stor stad att det är svårt att få samma speciella känsla. Krokom nämndes bara i förbifarten, men jag tyckte ändå att det var riktigt roligt. Då undrar man ju om författarinnan har någon typ av anknytning till Krokom eller om det bara var ett slumpmässigt valt ortsnamn.

Nu har klockan redan hunnit bli alldeles för mycket, så det är bara att slänga sig i sängen och hoppas att sömnen infinner sig snabbare ikväll än den gjorde igår kväll. Fast jag måste ju läsa ett kapitel först..

1 kommentar: