onsdag 22 oktober 2014

Veronica Roth - Divergent

Svensk titel: Också Divergent

Handling i korthet: Vi befinner oss i en värld som är uppdelad i fem falanger, och vår huvudkaraktär Tris är född in i Abnegation (som heter De osjälviska i den svenska översättningen.....) men ska nu genomgå ett test för att få veta vilken falang hon egentligen passar bäst i. Hon gör ett överraskande val av falang (om man inte läst baksidan), och vi får sedan följa henne när hon ska genomgå initieringen för att upptas i falangen samtidigt som hon kämpar för att inte avslöja sin hemlighet.

Kort om författaren: Veronica Roth är en amerikansk författarinna, och Divergent är hennes debutroman.

Hur jag hittade den: Har någon kunnat undgå den? Har dock ännu inte sett filmen.

Vad jag tyckte om den: Oh, så förutsebar. Men ändå ganska spännande. Ungefär så. Man ser romansen komma redan första gången den karaktären introduceras, och väldigt snabbt därefter förstår man vem han egentligen är. Det konstiga är att det inte gör att jag slutar läsa, utan jag läser ännu intensivare för att komma fram till stunden då det avslöjas, dels för att få veta att jag hade rätt men också för att få veta hur Tris ska reagera.
Handlingen i övrigt är lite Hunger Games möter The Handmaid's Tale, och jag älskade ju Hunger Games-serien och The Handmaid's Tale är en av mina absoluta favoritböcker. Men jag blir ändå inte helt fascinerad, och en riktigt bra sci-fi för mig innebär att jag kommer vara fast i den världen bra nog länge. Det var inte så svårt att släppa Divergent, Tris och allt som hänt i den första boken i serien när jag väl läst klart. Någonting gör att den inte griper tag om mig som sci-fi och fantasy brukar kunna göra.

Tre ord: Förutsebar, spännande, mjäh.

Betyg: 6/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris: svenska engelska   bokus: svenska engelska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar