måndag 29 december 2014

Liza Marklund - paradiset

Handling i korthet: Annika Bengtzon är en ny journalist som blir kontaktad av representanten för en organisation - Paradiset - som arbetar med att hjälpa utsatta kvinnor och börjar undersöka den. Hon kommer också i kontakt med Aida, en kvinna som flyr för sitt liv från män som vill döda henne. Ju mer Annika gräver desto mer invecklat blir det, och personerna som är inblandade är såklart inte ofarliga.

Kort om författaren: Liza Marklund måste nog sägas vara en av Sveriges mest kända författarinnor och paradiset finns även som film.

Hur jag hittade den: Liza Marklund känner jag ju till sedan länge, men jag fick paradiset av min mamma när hon och jag igenom några av hennes undanlagda böcker.

Vad jag tyckte om den: Jag ser aldrig framemot att komma fram till det här stycket när jag ska recensera böcker jag inte tyckt om. När jag läste första kapitlet i paradiset tyckte jag att den kändes som en dålig översättning från ett annat språk. Texten flöt dåligt och hon använder sig av uttryck som absolut inte är naturliga på svenska (jag har inte tillgång till boken just nu och kan inte kolla upp exakt vad hon skrev, men om jag inte minns helt fel så var det något om bushen eller busken eller något sådant som jag störde mig mest på). Karaktärerna är förutsebara - mannen som vantrivs i sitt äktenskap och som faller för den unga kvinnan, men en massa historia som lever under helt andra förutsättningar. Även själva handlingen kändes ganska förutsebar, och jag tyckte inte att det var särskilt spännande vid något tillfälle. Jag hade knappast läst ut den om det inte vore för att jag lovat mig själv att inte överge böcker. Jag har studio sex av Liza Marklund i bokhyllan, men det ser inte ut som att jag kommer att plocka fram den någon gång den närmsta framtiden, eftersom den är skriven före paradiset. Ska jag läsa något mer av henne får det nog bli något av hennes senare verk. Jag har lyssnat på Nobels testamente och den tyckte jag ju om, så då får jag ju tro att hennes sätt att skriva har förändrats till det bättre.

Tre ord: språket, förutsebar, övning ger färdighet?

Betyg: 3/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris   bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar