fredag 2 januari 2015

George R.R. Martin - A Dance with Dragons

Svensk titel: Drakarnas dans

Handling i korthet: Eftersom det är den femte i en serie tänkt jag inte gå in så mycket på handlingen. Däremot känns det värdefullt att påpeka att A Dance with Dragons tar vid där A Storm of Swords (tredje boken) slutar, och handlingen går alltså parallellt med handlingen i A Feast for Crows (fjärde boken). A Feast for Crows handlar om karaktärerna på vissa platser i Martins värld, och A Dance with Dragons handlar om de som inte fick plats i A Feast for Crows. Mot slutet av A Dance with Dragons får dock alla vara med igen, och handlingen fortsätter en bit efter A Feast for Crows slut. Jag känner själv att det här inte var någon pedagogisk höjdpunkt för mig, men lite är det också Martins fel som gjorde det lite förvirrande.

Kort om författaren: Han är väl ganska känd nu, och jag har dessutom skrivit fyra recensioner av hand böcker tidigare, så jag skriver inte mer om honom här.

Hur jag hittade den: Tolkar just nu den här rubriken som hur jag hittade just mitt fysiska exemplar. Eftersom jag hade de tidigare fyra böckerna i likadana, fina, inbundna versioner ville jag givetvis ha även den femte i samma omslag. På ryggen på de andra står det Bantam, men jag kunde inte hitta någon inbunden av Bantam. Efter en hel del googling insåg jag att Spectra Books och Bantam är typ samma grej, så jag beställde Spectras inbundna, och till min stora lättnad stod det Bantam på ryggen på även den. Fjärde boken valde jag istället att köpa för en hutlös summa pengar på Sci-Fi-bokhandeln eftersom jag inte vågade chansa.

Vad jag tyckte om den: Först tyckte jag det var jättetråkigt att läsa en bok där handlingen bara går parallellt med handlingen i en bok jag redan läst. Jag ville ju ta mig framåt i handlingen, inte stå och trampa! Men det hände en hel del i alla fall, kan jag lova. Och det var givetvis kul att få läsa om alla karaktärer sedan i slutet av boken. Jag kommer nog aldrig upphöra att förvånas över hur duktig Martin är på att skilja sina karaktärer från varandra och skapa en stark verklighetskänsla över hela världen och händelseförloppen, och som alltid är det svårt att förutspå var något kommer leda. Mer specifik än så kan jag nog inte bli, utan att riskera att avslöja något..

Tre ord: Spännande, oförutsägbar, karaktärer!

Betyg: 10/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris: svenska engelska   bokus: svenska engelska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar