onsdag 29 juli 2015

Arthur Hailey - Spanaren

Originaltitel: Detective

Handlingen i korthet: Vi får följa Malcolm Ainslie som jobbar på mordroteln på Miamipolisen, men som tidigare var en katolsk präst. Berättelsen inleds med att Ainslie ombedes besöka en man innan hans dödsstraff verkställs, eftersom mannen har något han vill säga. Mannen är dömd för ett dubbelmord, men misstänktes för ytterligare ett flertal mord som Ainslie hoppas att mannen nu ska bekänna. Vi får sedan en tillbakablick i utredningen av morden och hur gripandet sedan gick till, innan berättelsen återgår till nutiden.

Kort om författaren: Arthur Hailey var en brittisk-kanadensisk författare. Spanaren var hans sista bok. Jag har inte läst något annat av honom.

Hur jag hittade den: Även denna var en bok som jag fick av min mamma när vi gick igenom hennes gamla böcker.

Vad jag tyckte om den: Jag har svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om att författare börjar i nutid och sedan går tillbaka i dåtid i den typen av spänningsromaner som det här är. Det gör att läsaren vet om vem de kommer häkta för morden (och i vilken situation de kommer häkta honom) när berättelsen sedan börjar handla om första mordet, hur de misstänkta väljs fram och hur spaningsarbetet fortgår. Just den delen blev därför inte särskild spännande. Sedan har Hailey också slängt in ytterligare ett mordfall som inte alls har med huvudberättelsen att göra, och som sedan inte heller sammanvävs med huvudberättelsen på något relevant sätt.
Något som jag tyckte om var ganska tänkvärda diskussioner (antingen inre monologer eller mellan karaktärer) som tar upp aktuella ämnen med rättstillämpningen i USA (t.ex. dödsstraff och olika jurysystem) och religionen och dess påverkan på samhället. Eftersom jag är ganska (kanske väldigt?) kritiskt till rättssystemet i USA och undrar hur det kan få gå till som det gör där tyckte jag att det var intressanta tankar som väcktes.
Jag gillar också Ainslie som karaktär, han känns som en genuint god människa, utan att vara för perfekt eller irriterande. Att han tidigare varit präst gör honom till en intressant polis och ger honom en, tror jag i alla fall, annan syn på sitt arbete. Ett drag hos Ainslie tycker jag verkligen inte om (om du läser boken tror jag du kommer kunna lista ut vilket), men jag tror att det är det drag Hailey främst tänkt sig skulle göra honom mer mänsklig. Jag tror att han kanske hade kunnat gjort det på något annat sätt..

Tre ord: Självspoilande, tänkvärd, heltokejhuvudkaraktär

Betyg: 7/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: Adlibris engelska     bokus engelska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar