söndag 26 juli 2015

Grimm-söndag #1 - The Frog-King

OriginaltitelDer Froschkönig oder der eiserne Heinrich
Svensk titel: Grodprinsen

Handling: Många känner nog igen den här berättelsen, och jag misstänkte själv innan jag läste den vilken det skulle vara. En vacker prinsessa leker med en gyllene boll vid en brunn och tappar ner bollen i brunnen. En groda erbjuder sig att hämta bollen mot att han får vara hennes sällskap på slottet, vilket hon lovar. När hon fått sin boll struntar hon dock i löftet och lämnar grodan. Grodan kommer sedan till slottet för att kräva att prinsessan uppfyller sitt löfte, och kungen tvingar henne att göra så eftersom man måste hålla löften. Hon gör det mycket motvilligt, och tröttnar till slut och slänger grodan i väggen. Han förvandlas då till en vacker prins, och prinsessan får följa honom till hans kungarike som hans hustru.

Min tolkning: Jag, som inte först mindes att hon slängde grodan i väggen, förväntade mig att hon skulle börja tycka om grodan och kyssa den, men det verkar vara en senare version av händelseförloppet. Därför har jag lite svårt att förstå sensmoralen i berättelsen om det nu finns någon sådan. När kungen fick sin dotter att fullfölja löftet till grodan tänkte jag att berättelsen kanske skulle trycka på vikten av att hålla givna löften. Men eftersom prinsessan gör det med motvilja och till slut slänger grodan i väggen har jag svårt att tro att man ska tolka berättelsen så. Hon "belönas" ju för sin motvilja och illvilja med att få en vacker prins till man. Man får inte riktigt heller veta hur prinsessan känner över det, om hon skäms över sitt handlande eller om hon kanske inte ens tycker om prinsen i alla fall?
Det jag kan tänka mig att sensmoralen kanske istället kan urläsas ur grodprinsens handlande istället, att han med en god gärning (att hämta bollen) kunde bryta förtrollningen. Men han gjorde ju inte den goda gärningen bara av godhet, han ställde ju krav på prinsessan och framstår inte som en jättetrevlig groda egentligen heller. Jaja, kanske finns det inte så mycket att läsa ut av den?
Sagan avslutas i alla fall fint med att prinsens trogne tjänare, Heinrich, blir av med de järnband han haft runt hjärtat för att det inte skulle brista av sorg över att hans prins blivit förvandlad till groda.

Senare tolkningar: Man kan läsa en hel del om senare eller liknande versioner av de flesta av bröderna Grimms berättelser på engelska wikipedia, men här i bloggen tänkte jag främst fokusera på kända adaptioner. Till exempel Disney har ju gjort om en del av Grimms berättelser till Disney-filmer. Jag har själv inte sett Disneys Prinsessan och grodan, men den ska vara löst baserad på berättelsen. När jag kollar vidare verkar det vara ytterligare ett steg - Prinsessan och grodan ska vara löst baserad på en novell, The Frog Princess, som i sin tur är löst baserad på Grodprinsen. Hursomhelst. Jag har funderat på att se Prinsessan och grodan vid något tillfälle, av den enkla anledningen att jag tycker om att se Disney-filmer när jag sitter och broderar, så får väl se då hur mycket de har med varandra att göra.

Omdöme: Först: Eftersom jag inte tycker att bröderna Grimms berättelser riktigt kan sättas i relation till romaner får de en egen betygsskala som inte på något sätt står i relation till den jag annars använder för recensioner. Fem stycken G är då det högsta en berättelse kan få.
Det är väldigt svårt med något omdöme om en ungefär tre och en halv sida lång berättelse. Men baserat på det jag tidigare sagt om oklart syfte med berättelsen (om man måste ha ett syfte?) och att jag tyckte att det gick väldigt snabbt efter det att grodan blivit prins får jag nog säga att berättelsen var lite mjäh. Betyget blir:
GGG

Det var allt för den här Grimm-söndagen. Jag ska försöka fundera hur jag kan göra för att få in en bild för varje berättelse också, men eftersom jag bara har en bok till alla och inte vill ta någon fin från google med risk för att göra intrång på någons upphovsrätt får jag fundera vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar