fredag 24 juli 2015

Jag kom levande ut på andra sidan

Jag började på det här blogginlägget för flera veckor sedan, men hann aldrig klart med det. Jag tänkte göra ett nytt försökt nu då! Jag har försökt göra lite rubriker för att dela upp lite..

Tillbaka
Jag skrev mitt sista blogginlägg dagen innan vårterminen började. Efter det orkade jag knappt sitta vid datorn eftersom att sitta vid datorn utan att jobba med mitt examensarbete eller med att skriva personligt brev och söka jobb kändes otillåtet och gav mig skuldkänslor (vilket ju är dumt att känna så). Men för snart tre veckor sedan lämnade jag in mitt examensarbete och jag har fått ett jobb. Så nu kan jag sitta vid datorn och blogga utan något som helst dåligt samvete!

Jag hade under terminen lite svårt att få ro att sitta och läsa eftersom tankarna konstant gick på högvarv och försökte få någon rätsida på brottsbegreppet, konkurrensläran, nödvärnssituationens gränser och annat som jag inte ens nu är säker på att jag riktigt greppar, haha. Men emellanåt lyckades jag läsa ganska koncentrerat, men långt ifrån tillräckligt för att jag ska känna att mitt mål på 50 lästa böcker under året är görbart.

Planer
Vi får se hur det blir med några av utmaningarna jag tagit mig ann, eftersom jag helt har ändrat sätt att välja vilken bok jag ska läsa härnäst. För att försöka ta mig igenom även böcker som jag inte nyligen köpt eller som jag verkligen vill läsa, utan även böcker som stått länge i hyllan men som jag säkert kommer uppskatta i alla fall, har jag skrivit alla titlar på lappar och lagt i en plastlåda vid min bokhylla. Jag drar en lapp, och titeln som står på den lappen är den jag ska läsa härnäst. Jag håller faktiskt ibland på med tre eller fyra böcker samtidigt numera, mest för att ha åtminstone en av dem på läsplattan, eftersom det är enklare att ta med den på bussen till och från jobbet. Jag har faktiskt tyckt ganska bra om alla böcker jag "tvingats" läsa på det sättet, även om det känns som att i stort sett alla titlar jag dragit ur lådan varit böcker jag egentligen inte känt för att läsa.

Grimm's Complete Fairy Tailes
I födelsedagspresent av svärföräldrarna fick jag en jättefin läderinbunden samling av bröderna Grimms sagor. Det är en stor mängd berättelser i den, och jag har inte tänkt läsa hela samlingen i ett kör eftersom jag inte tror att jag kommer ta till mig dem alls då. Istället tänkte jag ta minst en berättelse i veckan (vissa är inte ens en sida lång, och då tänkte jag att det kan vara lika bra att ta två) och skriva några ord om dem på bloggen. Jag hade tänkt att söndag får vara Grimm-dagen. Jag har inte ens läst den första sagan än (vilket är The Frog-King), men sedan jag läst den kanske jag kan börja fundera lite på hur jag ska skriva om sagorna.
Jag funderar på att göra en lista på bloggen med alla sagor som finns i boken för att länka till recensionerna från den, men jag vet inte riktigt om jag orkar eftersom jag misstänker att det är över 200 berättelser. Jag ska i alla fall skapa en etikett för Grimms sagor. Ja, det om det, vi får se om det blir bra, men för mig känns det som ett mer "hållbart" sätt att ta mig igenom sagorna.

Andra recensioner
Jag ska försöka börja skriva recensioner för de andra böckerna jag läst också, det har varit några böcker som verkligen fallit mig i smaken, och några jag verkligen vill avråda ifrån att läsa. Jag ska försöka börja med de orecenserade böcker jag har från förra året, men också recensera böcker jag läser ut från och med nu mer omgående. Vi får se hur det går!

Bokmässan
Höstens höjdpunkt för mig! Jag och mamma åker dit på fredagen och stannar till på söndagen. Trots att jag inte kommer ha läst ut alla böcker jag köpte på förra årets bokmässa (eftersom jag inte längre får välja böcker att läsa själv) kommer jag inte låta det hindra mig från att köpa ännu fler! Men! Jag har tvingat mig själv att sätta en gräns. Jag får inte köpa så många böcker att jag hamnar på "plus" på min "olästa böcker"-lista. Just nu ligger jag på minus åtta böcker, vilket skulle innebära att jag får köpa åtta böcker. Jag ska försöka läsa så mycket som möjligt innan dess!

Det var allt för nu
Så då tänkte jag återgå till att läsa Jeffrey Archers Vägen till stjärnorna eller kanske läsa The Frog-King och börja fundera? Hursomhelst tänkte jag utnyttja den tid jag har kvar innan det blir fredagsmys till att försöka hinna med lite mer läsning.

Förhoppningsvis dröjer det inte ett halvår tills jag uppdaterar igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar