måndag 27 juli 2015

Jeffrey Archer - Vägen till stjärnorna

Originaltitel: The Prodigal Daughter

Handlingen i korthet: Vi får följa huvudkaraktären Florentyna som är dottern till ägaren av ett hotellimperium i stort sett från det att hon föds någon gång runt 30-40-talet (det hade säkert gått att räkna ut exakt när hon är född eftersom man hela tiden får följa politiken i USA). Hon är intelligent och sätter höga mål för sig själv och är tidigt intresserad av politik. Kärleken till en man orsakar en konflikt mellan henne och fadern. På baksidan av boken står i första meningen att Florentynas dröm är att bli USAs första kvinnliga president, så det är knappast en spoiler att avslöja det, och inte heller att hon så småningom ger sig in på den politiska banan.

"Kort" om författaren: Jeffrey Archer är en brittisk författare som själv har suttit med i det brittiska parlamentet vilket nog är anledningen till att han beskriver de politiska processerna på ett trovärdigt sätt (även om jag kan tänka mig att det även ligger en gedigen research bakom). Han har skrivit ett helt gäng romaner, och jag har förstått först nu (några timmar efter att ha läst ut Vägen till stjärnorna) att den i själva verket är en fristående fortsättning på Rivalerna (Kane and Abel på engelska). Efter att ha läst den här misstänker jag att Rivalerna är i stort sätt spoilad, så jag har nog inga planer på att läsa den också. Men tips till någon som kanske är intresserad av Vägen till stjärnorna - läs kanske Rivalerna först.

Hur jag hittade den: Jag och mamma gick igenom hennes bortlagda böcker efter sådana hon trodde att jag skulle vara intresserad av att läsa, och det här var en av dem.

Vad jag tyckte om den: Jag gillar ju verkligen den här typen av berättelse. Någon har ett mål och man får följa henne eller honom i strävan efter målet. Målet får gärna vara en högt uppsatt position (politisk eller annan maktposition typ inom ett företag) eller helt enkelt när personen bygger upp ett företag från grunden. Här får vi lite av båda, vilket borde göra att den passar perfekt för mig. Emellanåt tycker jag också att den är riktigt bra och intressant. Men Florentyna lyckas aldrig riktigt tala till mig, hon känns lite för beräknande och stöddig för mig och hon verkar aldrig riktigt påverkas överdrivet negativt av motgångar utan vänder allt till sin fördel. Miss Tredgold, hennes guvernant, talar desto mer till mig, och hade hon varit med under en större del av romanen hade jag nog tyckt bättre om den. Under en stor del av "mitten" tycker jag att den är lite seg, även fast den till största delen handlar om hur hon bygger upp ett eget företag. Det kan ha att göra med att man aldrig riktigt får någon insikt i hur hon gör för att få företaget att fungera, annat än med sin briljanta hjärna, charm och tjurighet. Mot den senare delen när det, äntligen, börjar handla om hennes politiska karriär är det desto mer intressant, och de politiska motståndarnas knep är inte bara för henne att skaka av sig och vända lite snabbt. Det enda jag har lite klagomål om gällande den politiska delen är att det gott kunnat vara ett kapitel till efter det sista. Archer hade istället kunnat ta bort en tio, kanske tjugo, kapitel i mitten som inte alls känns lika relevanta.

Tre ord: Periodseg, räkmacka, intressant.

Betyg: 6/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris engelska    bokus engelska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar